هشدار طالبان: انتقاد از قوانین توشیح شده ایراد بر «شریعت» و جرم است

  • انتشار: ۲۲ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 193988

وزارت عدلیه طالبان در اعلامیه‌ای هشدار داده که هرگونه انتقاد از قوانین «توشیح‌شده» این گروه «ایراد بر شریعت» است و کسانی که در نشست‌ها یا رسانه‌ها از آن انتقاد کنند، به محکمه معرفی خواهند شد. منابع می‌گویند که مقامات طالبان از اظهارات اخیر یحیی عنابی؛ ملای که علیه قانون امر به معروف این گروه در پنجشیر سخن گفت، خشمگین شده‌اند و به او نیز هشدار داده‌اند که از چنین اظهار نظرها خودداری کند.

در یک اعلامیه وزارت عدلیه طالبان که امروز پنجشنبه، ۲۲ سنبله منتشر شد آمده‌است که قوانین توشیح‌شده از سوی این گروه «کاملاً شرعی» بوده و هرگونه اعتراض به آن‌ها غیرقابل‌قبول است. در اعلامیه هشدار داده شده که هر فردی که در رسانه‌ها یا مجالس عمومی به این قوانین انتقاد کند و هدفش تخریب یا مخالفت با رژیم طالبان باشد، به محاکم این گروه معرفی خواهد شد.

در اعلامیه همچنین آمده که طالبان برای انطباق قوانین با «شریعت» کمیته «مفتی‌ها و شیوخ» تشکیل داده که تمام ادارات این گروه مکلف گردیده اند که اسناد تقنینی خود را مطابق اصول شریعت تسوید نمایند. در ادامه آمده‌است:‌ «در این اسناد تقنینی تا کنون هیچ ماده‌ای وجود ندارد که از منابع فقهی تخریج نشده باشد و این صراحتاً دلالت به این می‌کند که قوانین و دیگر اسناد تقنینی صد در صد شرعی است».

قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان که ماه گذشته معرفی شد، با واکنش‌های تند داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. این قانون شامل ممنوعیت‌هایی از جمله منع صدای زنان در اماکن عمومی است، که نگرانی‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

این قانون حتا با انتقادهای شدیدی بر از ملاهای حامی این گروه نیز روبه‌رو شده‌است. یحیی عنابی؛ ملا امام مسجدی در پنجشیر که چندی پیش از سیاست‌های طالبان به شدت دفاع می‌کرد، هفته گذشته در اظهاراتی گفت که بر اساس شریعت «صدای زنان عورت نیست» و این که وزارت امر به معروف آن را در قانون درج کرده، مربوط خودش است.

منابع در پنجشیر می‌گویند که مقامات طالبان از این سخنان یحیی عنابی خشمگین شده‌اند و به او هشدار داده‌اند که از تکرار چنین سخنان خودداری کند. ظاهراً هشدار وزارت عدلیه طالبان نیز به یحیی عنابی و دیگر ملاهایی است که از این قانون انتقاد می‌کنند.

در اعلامیه وزارت عدلیه طالبان همچنین آمده که «اگر شخصی به نسبت آگاه نشدن درست از قوانین، وضاحت بخواهد یا جهت اصلاح ملاحظاتی داشته باشد» به این وزارت مراجعه کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟