نگرانی از وضعیت پناهجویان افغانستانی ؛ اخراج راه حل نیست

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینتیتر 2
  • شناسه مطلب: 185234

با فرارسیدن روز جهانی پناهنده، نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی کشور نسبت به وضعیت وخیم پناهجویان افغانستان ابراز نگرانی کرده است. همزمان یک رسانه پاکستانی در تحلیلی نوشته است که اخراج پناهجویان راه حل نیست.

در پی فرارسیدن روز جهانی پناهنده، نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی کشور امروز پنج‌شنبه، ۳۱ جوزا نسبت به وضعیت وخیم پناهجویان افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این نمایندگی‌ها در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که از زمان تسلط طالبان بر کشور، افراد بی‌شماری به دلیل سرکوب شدید، آزار و اذیت و نقض فاحش حقوق بشر از سوی این گروه، مجبور به فرار از افغانستان شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که کشورهای میزبان، با درک شرایط خطرناک افغانستان، برای حمایت از حقوق پناهجویان و پناهندگان تلاش بیش‌تر کنند.

در متن بیانیه تذکر داده شده: «درک این نکته ضروری است که بدون یک سیستم فراگیر و نماینده در افغانستان که حقوق، امنیت و خدمات اساسی را برای همه مردم آن تضمین کند، تلاش‌ها برای جلوگیری از جریان پناهجویان همچنان چالش‌برانگیز خواهد بود.»

نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی افغانستان خاطرنشان کرده‌اند که کشورهای میزبان پناهجویان افغانستان، باید روند اخراج اجباری آنان، به‌ویژه افراد در معرض خطر را متوقف کنند.

ایجاد گذرگاه‌های ترانزیتی امن، تسهیل مسیرهای اسکان مجدد، تسریع درخواست‌های پناهنده‌گی و فراهم کردن فرصت‌های کاری و تحصیلی از جمله خواست‌های این نماینده‌گی‌ها است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که طی حدود یک سال گذشته پاکستان و ایران‌، هزاران پناهجو و مهاجر افغانستان را اخراج کردند.

امروز پنج‌شنبه، برابر با ۲۰ جون، روز جهانی پناهنده است. در همین حال، روزنامه‌ پاکستانی «دان نیوز» نیز گزارش داده که اخراج اجباری مهاجرین افغانستانی از پاکستان راه حل نیست و پناهندگان مستحق زمان، رفتار آبرومندانه و راهی برای بازگشت هستند.

این روزنامه افزوده: «یافتن راه‌حل‌های بلندمدت برای تقلای مهاجرین، مانند پایان دادن به درگیری‌ها برای تسهیل بازگشت امن و اطمینان از وجود فرصت‌هایی برای شکوفایی بعد از بازگشت، از ملزومات بازگشت مهاجرین است و این امر مستلزم همکاری بین المللی و تامین منابع مورد نیاز کشورهای میزبان برای حمایت از این جمعیت آسیب‌پذیر است.»

این روزنامه نقش سازمان‌هایی مانند کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را در تسهیل این فرایند بسیار مهم دانسته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟