نشست سران سازمان شانگهای با تاکید بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان پایان یافت

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 186368

سران کشورهای عضو و اشتراک‌کنندگان بیست‌وچهارمین سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی این نشست بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت گسترده نمایندگان همه گروه‌های قومی – سیاسی جامعه در افغانستان تاکید کردند و آن را تنها راه دستیابی به صلح و ثبات پایدار در این کشور خواندند.

در بیانیه‌ای پایانی این نشست که امروز پنجشنبه، ۱۴ سرطان صادر شد، آمده‌است که کشورهای عضو شانگهای از افغانستان به عنوان کشور مستقل، صلح‌آمیز و عاری از تروریزم حمایت می‌کنند.

بیانیه تاکید کرده که کشورهای عضو به پیشنهاد جمهوری قزاقستان برای ایجاد یک مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای اهداف توسعه پایدار برای آسیای مرکزی و افغانستان در آلماتی تلاش می‌کنند.

در این بیانیه همچنین به نگرانی‌های تاجیکستان در مورد ناامنی‌ها در مناطق مرزی آن کشور با افغانستان اشاره شده‌است. بیانیه افزوده‌است: «کشورهای عضو همچنین از ابتکار جمهوری تاجیکستان برای توسعه مفهوم ایجاد کمربند امنیتی در اطراف افغانستان حمایت می‌کنند».

طرح ایجاد کمربند امنیتی از سوی امام‌علی رحمان؛ رییس جمهور تاجیکستان در نشست سران شانگهای ارایه شده است.

این بیانیه می‌افزاید که کشورهای عضو شانگهای از جامعه بین‌المللی می‌خواهند که به دنبال اجماع بر سر تصویب کنوانسیون جامع سرکوب تروریزم بین‌المللی در چارچوب سازمان ملل متحد به‌عنوان کمکی مهم به چارچوب موجود اسناد جهانی ضد تروریزم بین‌المللی باشند.

حل مسئله فلسطین از دیگر موضوعات شامل در این قطعنامه است و سران شانگهای تاکید کرده‌اند که تامین ثبات در خاور میانه نیازمند حل مسئله فلسطین می‌باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟