نشست سران سازمان شانگهای؛ افغانستان برای چهارمین سال متوالی دعوت نشد

  • انتشار: ۱۳ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 186272

نشست سران سازمان همکاری امنیتی و اقتصادی شانگهای تا ساعاتی دیگر با حضور رهبران چین، روسیه و دیگر کشورهای عضو و ناظر در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود. افغانستان برای چهارمین سال متوالی در این نشست غایب است و هیچ نماینده‌ای از گروه طالبان هم در این نشست دعوت نشده‌است.

نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای امروز چهارشنبه و فردا پنجشنبه ۱۳ تا ۱۴ سرطان برگزار می‌شود و رهبران روسیه و چین و دیگر کشورهای عضو و ناظر برای شرکت در این نشست به آستانه رفته‌اند. قزاقستان ریاست دوره‌ای اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد.

افغانستان از سال ۲۰۱۲ این سو عضو ناظر این سازمان است و برای چندین سال در این نشست شرکت کرد اما پس به قدرت رسیدن طالبان این چهارمین نشست سران شانگهای است که افغانستان در آن شرکت نکرده‌است.

هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است؛ هرچند شماری از کشورهای عضو شانگهای از جمله چین و روسیه سفیران این گروه را پذیرفته و روابط نزدیکی با طالبان دارد.

سازمان همکاری شانگهای یک نهاد بین‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ شش کشور قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبیکستان آن را تأسیس کردند.

در حال حاضر، هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ایران و ازبکستان ۹ عضو دائمی، و سه کشور افغانستان و بلاروس و مغولستان عضو ناظر هستند. همچنین ۶ کشور آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نیپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفتگوی آن محسوب می‌شوند.

پیشتر مقام‌های روسیه اعلام کرده بودند که تاجیکستان مخالف آغاز کارگروهی برای بحث درباره حضور افغانستان در این نشست است.

در نشست امروز ۱۵ کشور از جمله تمام همسایه‌های افغانستان شرکت می‌کنند و دیدارها در حاشیه این نشست از دیگر برنامه‌های رهبران این ۱۵ کشور است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟