نشست آلبانیا؛ زنان افغانستانی خواهان کشاندن طالبان به دادگاه بین‌المللی شدند

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 194330

نشست سه روزه شماری از فعالان زن افغانستان که تیرانا پایتخت آلبانیا برگزار شده بود، با صدور قطعنامه‌ای پایان یافت. شرکت کنندگان این نشست در قطعنامه پایانی آن از جامعه جهانی خواستند که از دادگاه بین‌المللی به عنوان ابزار فشار بر طالبان به دلیل نقض حقوق بشر استفاده کند.

این نشست از ۲۱ تا ۲۳ سنبله در پایتخت آلبانیا با حضور فعالان زنان از داخل و خارج از افغانستان برگزار شد و توسط وزیر خارجه آلبانیا افتتاح شد. در این نشست سه روزه، رینا امیری؛ نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور حقوق زنان افغانستان نیز شرکت کرده بود.

در قطعنامه‌ پایانی این نشست که امروز منتشر شد، آمده است که یکی از خلاهای اصلی به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در قوانین بین‌المللی نهفته است و کشورهای عضو سازمان ملل متحد اراده سیاسی برای به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت ندارند.

در این قطعنامه بر اقدام قاطع جامعه‌ جهانی برای پاسخ‌گوسازی طالبان در قبال نقض حقوق‌‌ بشر تاکید شده‌ و در آن آمده که این خواست شامل به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت نیز می‌شود.

در قطعنامه از جامعه جهانی همچنین خواسته شده که از میکانیزم‌های بین‌المللی موجود از جمله دادگاه کیفری بین‌المللی برای پاسخگو کردن طالبان در قبال حقوق بشر استفاده کنند.

فعالان حقوق زن همچنین خواستار تخصیص منابع برای مستندسازی نقض حقوق بشر در افغانستان، بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران با اطمینان از آموزش مطابق معیارهای بین‌المللی و سواد دیجیتال و بازگشت زنان به کار با حفظ کرامت و درآمد آنان شده‌اند.

اشتراک‌کنندگان این نشست در عین حال خواستار تقویت شفافیت در توزیع کمک‌های بین‌المللی، افزایش هماهنگی در مورد این کمک‌ها با نهادهای تحت رهبری زنان و تسهیل دسترسی زنان کارآفرین به بازارهای بین‌المللی شده‌اند.

در بخشی از این قطع‌نامه آمده است که مواردی چون حضور زنان در دیدار و گفتگوی جامعه بین‌المللی با طالبان، مشوره با زنان در مورد آجندای این گفتگوها و این‌که هرگونه مذاکره و گفتگو با طالبان باید طبق اصول منطبق بر مشوره و ارزش‌ها و قوانین حقوق بشری باشد، در کمیته‌های کاری این نشست تصویب شده، اما در نشست عمومی روی آن توافق صورت نگرفته است.

نشست تیرانا از سوی موسسه زنان برای افغانستان به رهبری فوزیه کوفی؛ عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان برگزار شده بود و در آن دست‌کم ۱۳۰ فعال زن اشتراک کرده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟