نخست‌وزیر چین به استرالیا رفت

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 184835

رسانه‌های چین گزارش دادند که لی چیانگ؛ نخست‌وزیر این کشور برای دیدار با مقامات ارشد استرالیا وارد این کشور شده‌است.

شبکه سی‌جی‌تی‌ان گزارش داده که آقای لی امروز شنبه، ۱۵ حون در سفری رسمی و ۴ روزه برای دیدار با مقامات استرالیا وارد شهر «آدلاید» شد. این نخستین سفر یک نخست‌وزیر چین پس از ۷ سال به استرالیاست.

در طول این سفر لی چیانگ و آنتونی آلبانیز؛ نخست‌وزیر استرالیا به صورت مشترک ریاست نهمین نشست سالانه سران چین و استرالیا را بر عهده خواهند داشت.

حدود سه ماه پیش پنی وانگ؛ وزیر امور خارجه استرالیا و وانگ یی؛ وزیر خارجه چین در کانبِرا، پایتخت استرالیا دیدار کردند تا پس از سال‌ها تنش بین دو کشور درباره مسایل کلیدی از جمله امنیت در منطقه ایندوپاسفیک، تجارت دوجانبه و حقوق بشر گفت‌وگو کنند.

وانگ یی؛ نخستین وزیر خارجه چین است که از سال ۲۰۱۷ به استرالیا سفر می‌کند؛ او برای شرکت در هفتمین گفتگوی راهبردی و خارجی استرالیا و چین به عنوان بخشی از گام‌های هر دو کشور برای عادی سازی روابط دوجانبه به استرالیا سفر کرده است.

نخست‌وزیر استرالیا سال گذشته به چین سفر کرد تا پس از هفت سال با مقامات ارشد چین دیدار و گفت‌وگو کند. اعلام سفر نخست‌وزیر استرالیا به پکن و شانگهای نخستین سفر یک مقام استرالیایی به چین از سال ۲۰۱۶ تاکنون بود.

احیای روابط با چین که چند سال است به علت اختلاف‌ها بر سر مسایلی مانند شرکت مخابراتی هواوی، جاسوسی، همه‌گیری کرونا تیره شده، از سال ۲۰۲۲ اولویت اصلی آلبانیزی بوده؛ سالی که قدرت در استرالیا را به دست گرفته است.

نخست‌وزیر استرالیا دراین‌باره گفته است «این مهم است که روابط ما با چین پایدار و باثبات شود».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟