نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواهان تحریم بیشتر طالبان شد

  • انتشار: ۴ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 191994

همزمان با افزایش سخت‌گیری‌های طالبان علیه زنان و انتقادهای گسترده از این گروه، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواهان تحریم‌های بیشتر علیه این گروه شد.

گوردون براون؛ نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور آموزش جهانی از جامعه بین‌المللی خواست با تحریم‌های بیشتر علیه طالبان این گروه را وادار به تغییر کند.

او در مقاله‌ای گفته که نقض سیستماتیک حقوق زنان و دختران منجر به فشار روانی، افسردگی و تلاش برای خودکشی شده است.

او افزود که فشار کافی برای تغییر سیاست‌های طالبان اعمال نشده است.

آقای براون در مقاله خود با اشاره به سفر ۱۹ دختر افغانستانی در اسکاتلند برای ادامه تحصیل در رشته طب، گفته که هیچ دلیلی وجود ندارد که دختران افغانستانی از آموزش و تحصیل محروم شوند.

این در حالی است که طالبان پس از روی‌کار آمدن در افغانستان مکاتب بالاتر از صنف ششم را بسته و دختران را از رفتن به دانشگاه محروم کرده‌اند.

براون گفته: «نوزده دختر افغان این هفته به اسکاتلند رسیدند تا تحصیلات طبی خود را برای تبدیل شدن به داکتر آغاز کنند. این امر به لطف بنیاد لیندا نورگروو که در جزایر غربی مستقر است، امکان‌پذیر شد. این زنان جوان که در افغانستان عملا تحت بازداشت خانگی بودند، نمی‌توانستند بدون همراهی مردان از خانه خارج شوند.»

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا از پیامدهای محرومیت دختران و زنان از آموزش ابراز نگرانی کرد و افزوده که یکی از نتایج تراژیک محرومیت دختران از آموزش، افزایش ازدواج اجباری است.

سازمان ملل متحد اخیرا گزارش داد که نرخ ازدواج کودکان تحت حاکمیت طالبان ۲۵ درصد افزایش یافته است.

گروردون براون می‌گوید که محرومیت از آموزش یک عامل کلیدی در ازدواج زودهنگام است.

او گفته که نقض سیستماتیک حقوق دختران منجر به استرس و فشار روانی، افسردگی و تلاش برای خودکشی شده است. او اضافه کرد که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، خطر مرگ و میر مادران هنگام زایمان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در این مقاله‌ گفته است که طالبان تمامی قوانین بین‌المللی، از جمله منشور سازمان ملل، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون حقوق کودک را نادیده گرفته است.

او با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی از طالبان به خاطر محرومیت دختران از آموزش و تحصیل انتقاد کرده‌اند، گفت که نیاز است فشارها برای تغییر سیاست‌های طالبان افزایش یابد.
فرستاده سازمان ملل متحد برای آموزش جهانی تأکید کرد که هنوز می‌توان امیدوار بود که در این مبارزه به پیروزی رسید. او هشدار داد که اگر زنان نتوانند به نیروی کار بپیوندند، افغانستان هرگز نخواهد توانست از دهه‌ها جنگ و فقر شدید خارج شود.

طالبان همچنین زنان را از کار با موسسات غیردولتی محروم و از سفر بدون «محرم شرعی»، به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و رستورانت‌ها هم منع کرده است.

طالبان تقریبا نهادهای دولتی را از حضور زنان پاکسازی کرده و تمامی آرایشگاه‌های زنانه را بسته است.

در تازه‌ترین مورد رهبر طالبان قانون امر به معروف را توشیح کرد که محدودیت‌ها بر زنان را بیشتر کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟