نام‌های ۸ فعال حقوق بشر که با سازمان ملل در دوحه گفتگو کردند منتشر شد

  • انتشار: ۱۲ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 186156

منابع می‌گویند که ۸ تن به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان در نشستی با سازمان ملل در دوحه شرکت کردند. این نشست یک روز پس از آن‌که نشست سوم دوحه با حضور طالبان و نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان پایان یافت،‌ برگزار شد.

رزماری دیکارلو؛ معاون دبیر کل سازمان ملل که میزبان این نشست بود تایید کرد که هشت فعال حقوق بشر و جامعه مدنی افغانستان در نشستی در دوحه با میزبانی سازمان ملل شرکت کرده‌اند اما از گرفتن نام آن‌ها خودداری کرد.

در همین حال منابع می‌گویند که از جمله این هشت تن، پنج تن آنان از راه دور به این نشست وصل شده‌اند.

یک منبع از سازمان ملل گفت که در این نشست زهره بهمن، عاطف مشعل و قدیم ویار از افغانستان اشتراک کرده‌اند.

چهره‌های دیگر به شمول طیبه هاشمی، فریده مهذب، مدینه محبوبی و نیز عمر صمد؛ سفیر پیشین افغانستان در کانادا در این نشست از راه دور اشتراک کرده‌اند.

سه تن از چهره‌های مطرح زنان به شمول حبیبه سرابی، زبیده اکبر و نبیلا مصلح دعوت ملل متحد برای اشتراک در این نشست را رد کرده‌ و اعلام کردند که این نشست را تحریم می‌کنند.

این زنان، فعالان مدنی و حقوق‌بشری، دلیل عدم اشتراک شان را نبود نماینده‌های زنان، فعالان مدنی و حقوق‌بشری در نشست دو روزه سوم دوحه درباره افغانستان عنوان کرده‌اند

در این نشست نمایندگان ویژه ۱۵ کشور اشتراک کننده نشست دوحه و نیز نماینده ویژه اتحادیه اروپا نیز شرکت کرده بودند. در نشست دوحه که با حضور طالبان برگزار شد، نمایندگان دست‌کم ۳۰ کشور و سازمان جهانی حضور داشتند.

به گفته یک مقام ملل متحد، در نشست با فعالان مدنی و حقوق بشر افغانستانی، نمایندگان ویژه کانادا، قزاقستان، جاپان، ناروی، سویس، ایالات متحده، فرانسه، عربستان سعودی، ایتالیا، کوریای جنوبی، ایران، آلمان، ترکیه، اندونیزیا و بریتانیا شرکت کرده‌اند.

پیشتر رزماری دیکارلو با اشاره به این نشست گفته بود که طرف‌های افغانستانی و طالبان حاضر نیستند با یکدیگر گفتگو کنند و تاکید کرده بود که نشست بین‌الافغانستانی یک ضرورت است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟