مولانا فضل‌الرحمن: تروریزم در داخل پاکستان است نه در افغانستان/ مقامات اسلام‌آباد شکست‌های خود را با حمله نظامی در خاک افغانستان می‌پوشانند

  • انتشار: ۱۳ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین المللتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 186224

مولانا فضل‌الرحمن رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان گفته است که سخنان مقام‌های پاکستانی درباره عملیات نظامی بر خاک افغانستان، برخاسته از ناکامی‌های اسلام‌آباد است.

به گفته‌ی مولانا فضل‌الرحمن، پاکستان در بیست سال گذشته پایگاه‌های هوایی‌اش را در اختیار امریکا قرار داد تا بر بخش‌هایی از افغانستان حمله‌های هوایی انجام شود.

او گفته است: «بیست سال هواپیماها از پایگاه‌های نظامی شما در پاکستان بلند شدند و افغانستان را بمباران کردند. حالا تروریزم در داخل پاکستان را شما کجا از بین برده‌اید که اکنون تروریزم را خارج از پاکستان، در افغانستان هدف قرار می‌دهید. شما اصلاً شکست‌های خود را می‌پوشانید.»

مولانا فضل‌الرحمن از بهر بهبود روابط بین کابل و اسلام‌آباد، بارها تلاش کرده و هدف سفرش به کابل را نیز گفت‌وگو درباره منافع مشترک میان کابل و اسلام‌آباد خوانده بود.

با این حال پرسش این‌جاست که مولانا فضل‌الرحمن چه جایگاهی در سیاست خارجی پاکستان دارد؟

شمس‌الرحمن احمدزی آگاه مسایل سیاسی می گوید: «مولانا فضل‌الرحمن از قوی‌ترین رهبران پاکستان است که در پاکستان زندگی می‌کند. گپ‌ها یا سخن‌هایش درباره روابط با افغانستان در بخش‌های سیاسی و اقتصادی بهبود یافته می‌تواند چون او یک رهبر قوی و پرنفوذ است.»

سید اکبر سیال وردک یکی دیگر از آگاهان مسایل سیاسی چنین می گوید: «مولانا فضل‌الرحمن در رهبران پاکستان یک رهبر قوی است ولی برخی کار های که انجام داد، محبوبیت که در سابق داشت، حالا ندارد اما باز هم نسبت به دیگر حزب‌ها یک رهبر قوی است و در روابط دو کشور نقش داشته می‌تواند.»

پیش از این نیز رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان با انتقاد از سیاست اسلام‌آباد گفته بود که پاکستان در بیست سال گذشته حریم هوایی خود را در اختیار امریکا قرار داده بود تا به بخش‌های مرزی افغانستان حمله کند.

این سخنان از سوی رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان به‌دنبال اظهارت اخیر وزیر دفاع پاکستان در باره وجود پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستانی و راه‌اندازی عملیات نظامی بر مخفی‌گاهای آنان در افغانستان، ابراز شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟