منابع دیپلماتیک: اعضای جامعه مدنی در نشست‌ دوحه شرکت نخواهند کرد

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185018

منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفتند که قبل و بعد از نشست دوحه برنامه‌هایی برای مشورت با گروه‌های جامعه مدنی افغانستان وجود دارد، اما آنها در نشست‌هایی که در آن مقامات طالبان حضور دارند، شرکت نخواهند کرد.

این منابع گفتند که موضوع نشست‌های رسمی دوحه مسائل اقتصادی و مبارزه با مواد مخدر است.

در دومین نشست دوحه که در اواخر سال گذشته خورشیدی برگزار شد، فعالان رسانه‌ای و نمایندگان جامعه مدنی حضور داشتند، در حالی که طالبان از اشتراک در آن نشست خودداری کرده بودند.

طالبان دیروز اعلام کردند که این گروه پس از بررسی آجندای سومین نشست دوحه، تصمیم گرفته‌ است که هیأتی را برای اشتراک در این نشست اعزام کند.

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که هرگونه تغییر در ترکیب و آجندای سومین نشست دوحه در مورد افغانستان، بر تصمیم این گروه برای اشتراک در این نشست تأثیر خواهد گذاشت.

سازمان ملل متحد تاکنون درباره‌ی آجندا و ترکیب نشست دوحه به‌گونه رسمی چیزی نگفته‌ است.

سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است در روزهای ۱۰ و ۱۱ ماه سرطان در دوحه قطر برگزار شود.

استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که هدف از این نشست «افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به شیوه‌ی منسجم، هماهنگ و ساختارمندتر است»‌.

زنان معترض و جامعه مدنی از سازمان ملل خواسته‌اند که حقوق زنان را در اولویت قرار دهد و زنان نیز در نشست سهم داشته باشند.

برخی از احزاب و جریان‌های سیاسی هم گفته‌اند که گروه طالبان به هیچ‌ عنوان حق نمایندگی از مردم افغانستان را در هیچ نشست و کنفرانسی، از جمله اجلاس سوم دوحه ندارد.

در اعلامیه این جریان‌ها آمده است که هر نوع گفت‌وگو در غیاب نمایندگان اصلی مردم افغانستان زیر هر عنوان، در حقیقت امتیازدادن به طالبان است و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟