ملا حسن آخند: مولانای بلخ خدمات قابل قدری به «فرهنگ اسلامی» کرده‌است

  • انتشار: ۸ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیفرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 192473

ملا حسن آخند؛ رییس آلوزرای رژیم طالبان در برنامه‌ای درباره مولانا جلال‌الدین محمد بلخی؛ شاعر بزرگ زبان فارسی گفته‌است که او خدمات قابل قدری به ادب و فرهنگ اسلامی جهان انجام داده است.

اکادمی علوم افغانستان تحت کنترل طالبان روز چهارشنبه، ۷ سنبله نشستی را زیر عنوان نقش مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در ترویج ادب و فرهنگ اسلامی برگزار کرد.

رییس‌الوزرای طالبان در این نشست گفته است که مولانای بلخ «ستاره درخشان فرهنگ و تمدن» بود و او را از «مشاهیر، علما و شخصیت‌های روحانی نامدار» افغانستان توصیف کرده‌است.

این کنفرانس در حالی از سوی طالبان برگزار شده که نیروهای این گروه در ماه قوس سال ۱۴۰۲، نگاره او را در چهارراهی الکوزی در مزار شریف تخریب کردند.

رییس‌الوزرای طالبان افزوده است که «تالیفات و افکار علمی» مولانا نه تنها در افغانستان، بلکه برای بیشتر جهانیان آشنا است.

او افزوده‌است: «کتاب مشهور مولانا (مثنوی معنوی) که مجموعه هزاران بیت میباشد، از شهکارهای ادبی و عرفانی به سطح بین‌المللی شمرده می‌شود».

این مقام ارشد طالبان گفته که شناسایی ابعاد مختلف زندگی و شخصیت مولانا نیازمند تحقیق بیشتر است. او محققان خواسته است «تا بیشتر به ابعاد مختلف شخصیت مولانا و نقش او در ارتقای رشد ادب و فرهنگ اسلامی روشنی بیاندازند تا نسل‌های آینده این روحانی نامدار و شخصیت عرفانی کشور شان را بیشتر بشناسند».

این نخستین بار است که طالبان در سطح عالی از یک شاعر و ادیب زبان فارسی تجلیل می‌کند. گروه‌های تندرو اسلام‌گرا معمولاً با صوفیان و شاعرانی که در آثار آن‌ها به شراب و رقص اشاره شده، مخالفت کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟