ملا برادر: مرکز تجارت بین‌المللی ترمذ زمینه توسعه افغانستان و ازبیکستان را فراهم می‌کند

  • انتشار: ۸ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 192576

عبدالغنی برادر،؛ معاون اقتصادی رییس‌الوزرای طالبان در برنامه گشایش «مرکز تجارت بین‌المللی ترمذ» در تاشکند که گفت که این مرکز فصل جدید دوستی، مشارکت و همکاری میان کابل و تاشکند که زمینه رفاه و توسعه درازمدت دو کشور را فراهم می‌کند‌.

آقای برادر که به ازبیکستان سفر کرده‌است، امروز پنجشنبه، ۸ سنبله در سخنرانی خود گفت که با افتتاح این مرکز امکانات تولید و پروسس محصولات و تسهیلات در بخش صادرات افزایش یافته و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی آسان خواهد شد.

او تاکید کرد که این مرکز یک مرکز تجاری مهم در سطح منطقه است که دروازه‌ تجاری آسیای مرکزی و جنوبی خواهد بود.

به گفته معاون اقتصادی رییس‌الوزرای طالبان، این مرکز امکانات و فرصت‌های لازم را برای تاجران افغانستان و ازبیکستان در عرصه‌ تجارت فراهم می‌کند تا بازارهای مناسبی را برای فروش محصولات و تولیدات خود بیابند و در انکشاف اقتصادی منطقه نقش فعال ایفا کنند.

مرکز تجارت بین‌المللی ترمذ که به‌عنوان «بازار مشترک افغانستان و ازبیکستان» نیز یاد می‌شود، در ۱۲۰ جریب زمین و با هزینه ۷۵ میلیون دالر از سوی ازبیکستان در شهر ترمذ ساخته شده است. شهروندان افغانستان در این بازار به مدت ۱۰ روز بدون ویزا می‌توانند به دادوستد بپردازند.

حکومت پیشین افغانستان بر ساخت این مرکز با ازبیکستان توافق کرده بود. طالبان نیز که پس از تسلط بر تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای میانه پرداختند، این توافق با تاشکند را ادامه دادند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟