مقام سازمان ملل: هرگونه انتقال سلاح به مناطق درگیری باید در چارچوب حقوق بین‌المللی صورت گیرد

  • انتشار: ۶ اسد ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 188388

به ادامه نبرد میان روسیه و اوکراین، آدیجی ایبو، معاون نماینده سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح، گفته است که انتقال بی‌رویه سلاح به مناطق درگیری سبب تشدید تنش‌ها و آسیب به غیرنظامیان می‌شود.

ارایه کمک‌های نظامی و انتقال تسلیحات به اوکراین پس از تهاجم روسیه، روز پنج‌شنبه، ۲۵ جولای، محور اصلی نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بود.

ایبو خاطرنشان کرده است: «هرگونه انتقال سلاح و مهمات باید مطابق با چارچوب حقوق بین‌المللی قابل اجرا، از جمله قطع‌نامه‌های مربوطه شورای امنیت انجام شود.»

این مقام سازمان ملل گفته که براساس اطلاعات، تسلیحات سنگین، از جمله تانک‌های جنگی، موتر‌های زرهی رزمی، چرخبال‌ها و همچنین سلاح‌های سبک، ماین‌های ضدنفر و مهمات خوشه‌ای بوده است.

وی افزوده است: «علاوه بر این، گزارش‌هایی مبنی بر انتقال یا برنامه‌ریزی کشورها برای انتقال سلاح‌هایی مانند هواپیماهای بدون‌سرنشین، موشک‌های بالستیک و مهمات به نیروهای مسلح روسیه و استفاده از این سلاح‌ها در اوکراین وجود دارد.»

این مقام سازمان ملل متحد تصریح کرده که اقداماتی برای مقابله با انحراف تسلیحات کلیدی به هدف جلوگیری از بی‌ثباتی و ناامنی بیش‌تر مهم است.

او از کشورهای عضو شورا درخواست کرد که به تعهدات‌شان در زمینه کنترل تسلیحات عمل کنند.

معاون نماینده سازمان ملل در امور خلع سلاح آمار داد که از آغاز تهاجم روسیه تا کنون ۱۱ هزار ۴۳۰ تن در اوکراین کشته و ۲۳ هزار ۲۲۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حدود سه سال از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین می‌گذرد ‌و تا کنون تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات صلح و پایان نبرد میان دو کشور ناکام مانده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟