مقام ایرانی به شهروندان ایران: تجمع مهاجران غیرمجاز را به پولیس گزارش دهید

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینبین الملل
  • شناسه مطلب: 198731

قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل نیروهای انتظامی/پولیس ایران از شهروندان این کشور خواسته است که «هرگونه رسوب و تجمع اتباع غیرمجاز را به شماره ۱۱۰ پولیس گزارش کنند».

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته است: «سکونت هرگونه اتباع خارجی به‌صورت غیرمجاز در کشور دیگر جرم است و این مسأله در کشور ما نیز همین‌طور است، یعنی هر فرد خارجی که به‌صورت غیرقانونی وارد ایران شود، جزء اتباع غیرمجاز تلقی شده و این اقدام جرم است.»

ایران به شهروندان مهاجر افغانستان «اتباع» می‌گوید و به کسانی که به‌گونه‌ی قاچاقی وارد ایران شده، «اتباع غیرمجاز» گفته می‌شود.

جانشین فرمانده کل پولیس ایران گفته است کسانی که قانونی وارد این کشور شده‌اند «مهمان ما هستند و این مسأله هیچ اشکالی ندارد، اما عده‌ی دیگر از این اتباع خارجی، غیرقانونی وارد کشور شده و در حال کار و زندگی هستند که تمام این اقدامات آنان جرم است».

رضایی گفته است: «براساس سیاست‌های جدید کشور، اتباع غیرمجاز باید به کشور خودشان بازگردند و پولیس نیز زمینه‌ی بازگشت آنان را فراهم کرده است. براساس قانون، اگر این افراد در هر جایی دیده شوند، پولیس موظف است آنان را شناسایی و جمع‌آوری کرده و به سمت مرزها روانه کند.»

او تأکید کرده است که هرگونه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز، جرم است و قطعا با کارفرمایانی که به این اتباع شغل می‌دهند، برخورد قضایی صورت می‌گیرد. همچنین به‌گفته‌ی او، خرید یا اجاره‌ی کارت بانکی، مسکن یا خودرو نیز برای این افراد غیرقانونی است.

ایران اخیرا اخراج شهروندان افغانستان را تشدید کرده است. مقام‌های این کشور می‌گویند که تا آخر سال دو میلیون مهاجر افغانستانی را اخراج می‌کنند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حضور مهاجران افغانستانی در ایران افزایش یافته است. هم‌زمان مهاجرستیزی و نفرت‌پراکنی درباره‌ی مهاجران از سوی برخی از کاربران و رسانه‌های ایرانی نیز افزایش یافته است.

طی روزهای اخیر از تیراندازی بر مهاجران افغانستانی در مرز سراوان ایران گزارش شده بود که واکنش‌های گسترده‌ی در پی داشت.

اطلاعات دقیقی درباره‌ی این تیراندازی و شمار تلفات آن در دست نیست.

اما مقام‌های ایرانی گفته‌اند که گزارش‌ها درباره‌ی «جان‌باختن ده‌ها نفر» در مرز سراوان صحت ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟