مقام ایرانی: با قدرت دیپلماسی بخشی از حقابه ایران را از طالبان گرفتیم

  • انتشار: ۱۶ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین المللتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 197157

سخنگوی صنعت آب ایران می‌گوید که بند کمال خان در ولایت نیمروز افغانستان طوری ساخته شده که می‌تواند آب تمامی سیلاب‌ها در خاک افغانستان را ببلعد اما ایران توانسته در سال گذشته «با قدرت دیپلماسی» بخشی از حقابه خود را از طالبان بگیرد و این آب وارد ایران شده است.

فیروز قاسم زاده؛ سخنگوی صنعت آب ایران امروز دوشنبه، ۱۶ میزان به رسانه‌های ایرانی این موضوع را بیان کرد؛ اما گفت که فقط بخشی از آب روانه ایران شده و تمام حقابه رها نشده است.

این مقام ایرانی از همکاری نسبی طالبان با ایران در زمینه حقابه هیرمند خبر داد و گفت که طالبان سهولت‌هایی را برای وارد شدن آب این دریاچه به ایران فراهم کرده‌اند.

او افزود: «سال‌های قبل ۲ میلیارد متر مکعب آب منحرف و از دسترس خارج شد اما با قدرت دیپلماسی ایران سال گذشته بخشی از آب روانه ایران شد هرچند تمام حقابه رها نشده است».

به گفته او بند کمال‌خان به نحوی احداث شده که می‌تواند کل سیلاب‌ها را مهار کرده و اجازه ورود به سمت ایران ندهد.

فیروز قاسم‌زاده گفت که موضوع حقابه آب ایران از رودخانه هیرمند همواره مورد بحث توام با نزاع بوده است. به گفته او، ایران با روی کار آمدن طالبان اطمینان داشت که با توجه به حمایت‌هایی که از طالبان انجام داده مشکل حقابه حل می‌شود. او افزوده که اما این موضوع نه تنها حل نشد بلکه تنش‌های جدیدی را به وجود آورد.

مقام‌های ایرانی بارها از نرسیدن حقابه این کشور از سمت افغانستان انتقاد کرده‌اند. مقام‌های دولت سابق افغانستان و نیز مقام‌های طالبان اما همواره گفته‌اند که خشکسالی‌های اخیر سبب شده که آب دریای هلمند کم شود و حقابه مورد توافق چند دهه پیش، به سمت ایران رها نشود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟