معاون پیشین وزارت دفاع: جهان نباید نسبت به حمایت طالبان از تروریزم بی‌اعتنا باشد

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 185381

همزمان با گسترش انتقادها از روند حکومت‌داری طالبان و نگرانی از رشد تروریزم، معاون پیشین وزارت دفاع می‌گوید: «طالبان بستری برای تروریزم ایجاد کرده و جهان نباید بی‌اعتنا باشد.»

عتیق‌الله بریالی؛ معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان، طالبان را به نارنجکی تشبیه کرده که ضامن آن کشیده شده و دیر یا زود انفجار خواهد کرد.

بریالی تاکید کرده که طالبان بستری برای تروریزم ایجاد کرده و جهان نمی‌تواند بی‌اعتنا باشد، اما «ما نباید منتظر خارجی‌ها باشیم.»

بریالی در گفتگو با برنامه کاکتوس تلویزیون صدای امریکا تاکید می‌کند که افغانستان هیچ راه حل سیاسی، جز مقاومت مسلحانه علیه طالبان ندارد.

این مقام دولت سابق افغانستان معتقد است که طالبان جز زور، به تعقل و دوراندیشی باور ندارد.

این نظامی پیشین می‌گوید که طالبان تاکنون یک قدم هم برای همبستگی و وفاق ملی برنداشته‌اند، به گفته او حتی اگر مخالفان طالبان به مذاکره روی بیاورند، این گروه حاضر نیست با کسی مذاکره کند.

آقای بریالی در این گفتگو با اشاره به برخی از رهبران جهادی می‌گوید بخشی از رهبران مخالف طالبان به این باور اند که نخست امکانات جنگ فراهم شود و پس از آن با طالبان وارد جنک شوند؛ اما جنگ به جبهه مقاومت تحمیل شده و این جبهه با کمترین امکانات به مقاومت علیه طالبان ادامه می‌دهد.

بریالی که یکی از اعضای جبهه مقاومت است، می‌گوید صف مقاومت‌گران در برابر طالبان روز به روز گسترده‌تر می‌شود و مردم در بسیاری از مناطقی به مقاومت پرداخته‌اند که جبهه مقاومت در آن‌جا حضور ندارد.

این نظامی حکومت پیشین همچنان با کنایه می‌گوید «حتی کسانی که طالبان را به قدرت رساندند و پدرخوانده‌های طالبان بودند، هم اکنون با طالبان مشکل دارند.»

در همین حال، آقای بریالی در این گفتگو تاکید می‌کند که ممکن است پیروزی به زودی به دست نیاید، «اما ما با افتخار باید کشته شویم تا نسل بعد بداند که جمعیتی از مردم تسلیم نشدند و سیستم متحجر را نپذیرفتند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟