معاون دبیر کل سازمان ملل: حقوق بشر موضوع داخلی طالبان نیست

  • انتشار: ۱۳ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 186188

روزماری دیکارلو، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل پس از دیدارش با برخی از نماینده‌گان جامعه مدنی در دوحه، پایتخت قطر، گفته است که حقوق بشر و حقوق شهروندی از موضوعات داخلی افغانستان زیر سلطه طالبان نیست.

دیکارلو روز سه‌شنبه، ۱۲ سرطان، گفته که افغانستان تعدادی از معاهدات بین‌المللی را امضا کرده که بر موضوعات بشری و مدنی متمرکز است.

وی افزوده است: «افغانستان به‌عنوان یک کشور متعهد به حقوق بشر و سایر قراردادها است، بنابراین موضوع داخلی نیست.»

این مقام ارشد سیاسی سازمان ملل بار دیگر تاکید کرده است که حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران و همه اعضای جامعه در افغانستان بخش «جدایی‌ناپذیر» در همه بحث‌ها این سازمان خواهد بود.

معاون سیاسی دبیر کل در مورد دیدارش با نماینده‌گان جامعه مدنی گفته است: «نظریات اعضای جامعه مدنی افغانستان، زنان و مردان را شنیدیم که به ما دیدگاه‌های ارزشمندی در مورد حقوق زنان و اقلیت‌ها در کشور، آموزش دختران و رسانه ها ارایه کردند.»

دیکارلو خاطرنشان کرده که برای دست‌یابی به اهداف تعیین‌شده نیاز به ایجاد اعتماد میان همه طرف‌ها است.

به باور وی، گفت‌وگوها باید براساس صداقت و اصول منشور سازمان ملل و معاهدات مختلف حقوق بشری که افغانستان یکی از آن‌ها است، صورت گیرد.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در روز نخست نشست سوم دوحه مسأله حقوق زنان در کشور را از موضوعات داخلی این گروه عنوان کرده بود.

مجاهد اذعان کرده است: «این یک مسأله مردمی و افغانستانی است، ما به آنان [نماینده‌گان کشورها] می‌گوییم که خود ما هم تلاش می‌کنیم که به این موضوع راه‌حل پیدا کنیم.»

این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه، ۱۱ سرطان) خانم دیکارلو با اشاره به محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان بر زنان و دختران افغانستان گفته بود که این گروه نمی‌تواند با محروم کردن زنان از حقوق‌شان در جامعه جهانی مدغم شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟