معاون دبیرکل سازمان ملل: طالبان و شهروندان افغانستان آماده نیستند دور یک میز بنشینند

  • انتشار: ۱۲ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 186167

رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح می‌گوید که طالبان و شهروندان افغانستان آماده نیستند که در دور یک میز باهم بنشینند.

خانم دی‌کارلو که امروز (سه‌شنبه، ۱۲ سرطان) در یک کنفرانس خبری در دوحه پس از دیدار با شماری از اعضای جامعه‌ی مدنی افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که در نهایت، نیاز به یک «گفت‌وگوی بین‌الافغانستانی» است.

او افزود آنچه که ما انجام می‌دهیم، «گفت‌وگوی بین‌الافغانستانی» نیست، ما فقط موضوعات را مطرح می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که دیدگاه متفاوت را جمع‌آوری کنیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و نشست خود با شماری از زنان و مردان به نمایندگی از جامعه‌ی مدنی افغانستان را «مهم و مفید» توصیف کرد و گفت که آنان در مورد حقوق زنان، اقلیت‌ها، آموزش زنان، رسانه‌ها، تجارت و سایر موضوعات دیدگاه خود را مطرح کردند.

خانم دی‌کارلو گفت که هشت نفر تحت عنوان نمایندگی از جامعه‌ی مدنی افغانستان، به‌صورت حضوری و مجازی در این نشست شرکت کرده بودند، اما مشخص نکرده که چه تعداد آنان در این نشست حضور یافته بودند و چه تعداد به‌صورت آنلاین شرکت کرده بودند.

شماری از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که سه نفر از این افراد در این نشست در دوحه حضور داشتند و پنج نفر آنان آنلاین شرکت کرده بودند.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد هویت افراد شرکت‌کننده را نیز افشا نکرد و آن را «حریم خصوصی» آنان دانست.

این در حالی است که پیش از این دست‌کم سه نفر از فعالان حقوق زنان و حقوق‌‌ بشر شامل حبیبه سرابی، نبیله مصلح و زبیده اکبر اعلام کردند که به این نشست دعوت شده بودند، اما این دعوت را رد کردند.

آنان بر حضور زنان در نشست‌های اصلی درباره‌ی افغانستان تأکید کردند و نه در نشست‌های «حاشیه‌ای».

رزماری دی‌کارلو در کنفرانس خبری خود همچنین گفت که ۱۵ نفر از نمایندگان ویژه‌ی کشورها و نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا در نشست او و نمایندگان جامعه‌ی مدنی افغانستان حضور داشتند.

او افزود که شماری از نمایندگان ویژه به‌دلیل برنامه‌های دیگر، قبل از برگزاری این نشست دوحه را ترک کردند.

سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد روز یک‌شنبه و دوشنبه در دوحه، بدون حضور زنان و اعضای جامعه‌ی مدنی افغانستان و با حضور طالبان و نمایندگان ۲۵ کشور و پنج سازمان بین‌المللی برگزار شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد که ریاست این نشست را به عهده داشت، در پایان این نشست آن را «صریح و مفید» توصیف کرد.

با این‌حال، این نشست با انتقادات گسترده از سوی کشورهای مختلف، زنان معترض، فعالان مدنی و کنش‌گران حقوق‌‌ بشر افغا‌نستان مواجه شد.

شمار زیادی از جنبش‌های اعتراضی زنان و نهادهای مدنی افغانستان به‌دلیل حضور طالبان و حذف زنان و اعضای جامعه‌ی مدنی، خواستار تحریم این نشست شده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟