متقی: نگاه کردن به همه مسایل منطقه‌ای از زاویه امنیتی راه‌حل نیست

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 194354

امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان سفیران برخی کشورها در کابل و نمایندگان شماری از نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای را به «ضیافت شام» دعوت کرده‌است. او در این ضیافت خواستار تعامل کشورها با رژیم طالبان شده و تاکید کرده که به تمام مسائل دوجانبه و چندجانبه از زاویه‌ امنیتی نگاه کردن راه‌حل نیست.

ضیا احمد؛ سخنگوی وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای گفته‌است که این ضیافت یکشنبه‌شب، ۲۵ سنبله در «قصر استوری» برگزار شده است.

وزیر خارجه طالبان در این مهمانی با اشاره به افتتاح مجدد پروژه تاپی به سفیران و نمایندگان کشورها و سازمان‌ها گفته که سیاست اقتصادمحور به نفع همه است. او ادعا کرده که آغاز کار عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان به معنای «تغییر بحث در منطقه از جنگ و رقابت به توسعه و همکاری» است.

آقای متقی گفته که رژیم طالبان برای عملی کردن این پروژه در خاک افغانستان اراده‌ محکم سیاسی دارند و ابراز امیدواری کرده که این پروژه به مقصد نهایی‌اش برسد و هند و پاکستان نیز از مزایای آن مستفید شوند. وی ابراز امیدواری کرده که همه طرف‌ها سیاست اقتصادمحور را در پیش بگیرند.

او در این ضیافت همچنین گفته که به تمام مسایل دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای از زاویه امنیتی نگاه کردن راه‌حل نیست و فرصت‌های خوب اقتصادی در افغانستان را ضایع می‌کند.

وزیر خارجه طالبان در این نشست تصریح کرده که این گروه خواستار تعامل مثبت با کشورهای منطقه و فرامنطقه «براساس احترام متقابل» است و روابط آنان با کشورهای عربی نیز در حال بهبود است‌.

در بیانیه آمده که در این ضیافت، خواجه عوضوف؛ سفیر ترکمنستان نیز صحبت کرده و افتتاح پروژه‌ تاپی را آغاز فصل جدید روابط آن کشور و افغانستان تحت کنترل طالبان دانسته است. او افزوده است که کشورش خواستار توسعه بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی با طالبان است.

پروژه‌ی انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) روز چهارشنبه گذشته با حضور رییس‌الوزرا و دیگر مقامات طالبان و رهبر ملی ترکمنستان در منطقه‌ی سلیم‌چشمه ترکمنستان برای دومین‌بار افتتاح شد.

در افتتاح این پروژه که از منبع تا مقصد از چهار کشور می‌گذرد، فقط نمایندگان طالبان و ترکمنستان حضور داشتند و خبری از حضور مقامات هند و پاکستان نبود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟