متقی در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی با نمایندگان برخی کشورها دیدار کرد

  • انتشار: ۱۱ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 192789

امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان در جریان سفرش به کامرون برای شرکت در پنجاهمین نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی، با نماینده‌های برخی کشورها دیدار کرد.

ضیا احمد تکل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان امروز یک‌شنبه، ۱۱ سنبله اعلام کرده که سرپرست این وزارت در حاشیه پنجاهمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی با نماینده‌های کشورهای مختلف دیدار کرده است.

او گفته که متقی با نماینده‌های عربستان سعودی، ترکیه، قطر، آذربایجان، عمان، اندونزیا، ایران، فلسطین و سومالیا دیدارهای جداگانه داشته است.

آقای تکل افزوده که در این دیدارها درباره تقویت روابط دوجانبه و فراهم‌سازی زمینه‌های هم‌کاری در بخش‌های مختلف گفتگو شده است.

این در حالی است که متقی روز سه‌شنبه هفته گذشته عازم کامرون شد تا در پنجاهمین نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی شرکت کند.

در بیانیه طالبان آمده بود که قرار است آقای متقی علاوه بر شرکت در این نشست دو روزه که در هشتم و نهم سنبله برگزار می‌شود، در حاشیه آن با مقامات کشور میزبان و وزیران خارجه دیگر اعضای سازمان همکاری اسلامی دیدار و گفتگو کند.

سازمان همکاری اسلامی یک سازمان بین دولتی است که با عضویت ۵۷ کشور از چهار قاره جهان تشکیل شده است و هدف آن تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان گفته شده‌است.

پس از تسلط طالبان بارها نمایندگان سازمان همکاری اسلامی به افغانستان سفر کرده و با مقامات طالبان گفتگو کرده‌است.

در همین حال، متقی در پنجاهمین نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت که جامعه جهانی «حق مشروع» به رسمیت شناخته شدن را از این گروه گرفته است.

در متن سخنرانی متقی که آن را عبدالقهار بلخی؛ سخنگوی این وزاارت نشر کرد، آمده که در کنار این، میلیاردها دالر از دارایی‌های افغانستان نیز توسط امریکا مسدود شده است.

متقی افزوده: «تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه علیه ما [طالبان] وضع شده است. حق مشروع به رسمیت شناختن از ما گرفته شده و همچنان حق حضور نماینده در سازمان‌های تخصصی بین‌المللی از ما سلب شده است.»

او بدون نام بردن از سازمان یا کشوری خاطرنشان کرده است که علیه این گروه «جنگ تبلیغاتی» به‌شدت جریان دارد.

وزیر خارجه طالبان از سازمان همکاری اسلامی خواسته است که برای آزادسازی تمام دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان زیر اداره این گروه و رفع محدودیت‌های سفر بر مقام‌های طالبان تلاش جدی کند.

این مقام طالبان تأکید کرده که «تهاجم نظامی و فکری غرب در افغانستان» کاملاً ریشه‌کن شده و این گروه «جزایر قدرت» را نیز از بین برده است.

متقی مدعی شده که فساد اداری در ادارات طالبان از بین رفته و همچنان کاشت و تجارت مواد مخدر در کشور متوقف شده است.

براساس ادعای او این گروه بودجه خود را صد درصد از عواید داخلی تامین می‌کند.

پیش از این نیز مقام‌های طالبان خواستار به رسمت شناخته شدن از سوی جامعه شده بودند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که چند روز پیش نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان در واکنش به توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر گفته بود که این تصمیم طالبان مانع تعامل جامعه جهانی با این گروه خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟