متقی به رییس یوناما: برای شرکت در نشست دوحه آمادگی کامل داریم

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 185832

امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان رزا اوتانبایو؛ رییس هیأت معاونت سازمان ملل برای افغانستان (یوناما) دیدار کرده و با او درباره نشست دوحه گفتگو کرده‌است.

وزارت خارجه طالبان در اعلامیه‌ای گفته‌است که این دیدار امروز چهارشنبه، ۶ سرطان انجام شده و دو طرف در آن درباره حضور هیأت این گروه در نشست دوحه، دستور کار این نشست و برخی مسایل دیگر گفتگو کرده‌اند.

وزیر خارجه طالبان در این دیدار گفته‌است که هیأت طالبان برای هردو بخش دستور کار نشست دوحه از جمله مبارزه با مواد مخدر و محدودیت‌های بانکی و چالش‌های فراراه تقویت تجارت و سکتور خصوصی افغانستان آمادگی کامل دارد.

در خبرنامه آمده که رییس یوناما در این دیدار نشست دوحه را یک فرصت مهم خوانده که در آن طرف‌ها گفتگوهای نتیجه‌بخش می‌کنند.

طالبان روز گذشته اعلام کردند که هیأت این گروه به رهبری ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان و عضویت شماری از مقام‌های بانک مرکزی، وزارت داخله و وزارت صنعت و تجارت این گروه در نشست دوحه شرکت خواهند کرد.

قرار است سومین نشست دوحه در ۳۱ جون و اول جولای امسال به میزبانی سازمان ملل برگزار شود. قرار بود در این نشست فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی افغانستان نیز شرکت کنند اما سازمان ملل به خواست طالبان حضور آن‌ها را در این نشست لغو کرد.

این اقدام سازمان ملل با واکنش و نارضایتی کشورهای قدرتمند جهان و سازمان‌های حقوق بشری روبه‌رو شده؛ اما سازمان ملل از موضع خود برای عدم شامل سازی جامعه مدنی و زنان در این نشست عقب نرفته‌است. در این نشست نماینده ویژه کشورها و طالبان با میزبانی سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان گفتگو می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟