مارکه روته به عنوان دبیر کل جدید ناتو انتخاب شد

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 185815

اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مارک روته؛ نخست‌وزیر هالند را به عنوان دبیر کل آینده این ائتلاف نظامی انتخاب کردند.

به گزارش رویترز متحدان عضو ناتو امروز چهارشنبه، ۶ سرطان آقای روته را به عنوان دبیر کل جدید این سازمان برگزیدند.

انتصاب روته پس از آن که کلاوس یوهانیس؛ رییس جمهور رومانی، تنها رقیب وی برای تصدی این پست، هفته گذشته اعلام کرد که رقابت را ترک کرده است، رسمی شد.

پیشتر، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات ها اعلام کرده بود انتظار می رود سفیران ۳۲ کشور عضو ناتو روته را در نشست شورای آتلانتیک شمالی مهم ترین نهاد تصمیم گیرنده ناتو به عنوان جانشین ینس استولتنبرگ دبیر کل کنونی ناتو انتخاب کنند.

ریاست استولتنبرگ بر ناتو اول اکتبر امسال پایان می یابد. وی در سال ۲۰۱۴ اندکی بعد از الحاق کریمه به اوکراین، به عنوان دبیر کل ناتو انتخاب شد.

بعد از این که روته اعلام کرد که علاقه مند به تصدی این کرسی است، اعضای کلیدی ناتو از جمله امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان از آن حمایت کردند.

برخی دیگر از اعضای ناتو به ویژه از میان کشورهای شرق ناتو مخالف آن بودند و چنین استدلال می‌کردند که پست دبیر کل ناتو باید برای اولین بار به فردی از منطقه آن‌ها واگذار شود. با این حال آن‌ها درنهایت از روته حمایت کردند.

روته با چالش جنگ اوکراین و احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید بعد از انتخابات نوامبر در امریکا مواجه است.

بازگشت رییس جمهوری پیشین جمهوریخواه امریکا سران ناتو را نگران کرده زیرا وی یکی از اصول ناتو در حمایت از یک کشور عضو در صورت حمله را زیر سوال برده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟