قاچاق طلا توسط ذکیه وردک؛ ۴ جواهرفروش هندی بازداشت شدند

  • انتشار: ۱۳ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثبین الملل
  • شناسه مطلب: 186234

به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر قاچاق ۲۵ کیلوگرام طلا توسط ذکیه زکیه وردک؛ سرکنسول افغانستان در هند، اکنون رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که پولیس این کشور چهار جواهرفروش را بازداشت کرده است.

رسانه‌های هندی امروز چهارشنبه، ۱۳ سرطان گزارش دادند که مأموران اداره‌ «اطلاعات عواید» این کشور چهار جواهرفروش را در ارتباط با پرونده‌ قاچاق طلا از سوی ذکیه وردک؛ سرکنسول پیشین افغانستان در بمبئی بازداشت کرده است.

روزنامه تایمز آف اندیا با نشر گزارشی گفته است که این افراد روز دوشنبه هفته‌ جاری بازداشت شده‌اند.

اداره‌ اطلاعات عواید هند گفته است که گمان می‌رود ذکیه وردک در گذشته نیز شمش‌های طلا را برای این جواهرفروشان ارائه کرده باشد.

افراد بازداشت‌شده به اسم‌های وایبهاو تاکر، سهیل‌شاه و وینودشاه، باشندگان منطقه‌ «وال‌کیشوار» در جنوب بمبئی و شلیش جین، باشنده‌ منطقه‌ «مارین درایو» بمبئی معرفی شده‌اند.

«تایمز آف اندیا» در گزارش خود گفته است که یک کارمند کنسولگری افغانستان در بمبئی به اسم «رفیع‌الله کلیوال» نیز مظنون به دست داشتن در پرونده و ارتباط با جواهرفروشان است.

براساس گزارش این رسانه، بررسی‌ها نشان داده است که ذکیه وردک در ماه جنوری سال جاری میلادی از یک دفتر جواهرفروشی «اس‌کی شاه» در بمبئی بازدید کرده است.

این رسانه افزوده است که او رفیع‌الله کلیوال را معرفی کرده تا ۲۰۰ کیلوگرام طلا را در بدل پول نقد به این دفتر بدهد.

ذکیه وردک؛ سرکنسول پیشین افغانستان در بمبئی، در ۲۵ اپریل سال جاری میلادی، هنگام ورود به میدان هوایی بمبئی از دبی، متوقف شد و از نزدش ۲۵ کیلوگرام طلا کشف شد.

پولیس هند از این اتفاق، پرونده‌ قاچاق تشکیل داد و اعلام کرد که خانم وردک نتوانسته است اسنادی مبنی بر مالکیت قانونی این طلاها ارائه کند.

ذکیه وردک هنگام ورود به میدان هوایی بمبئی، پاسپورت دیپلماتیک صادرشده از سوی حکومت پیشین افغانستان را به همراه داشت و پولیس هند به‌دلیل مصونیت دیپلماتیک او را بازداشت نکرد.

خانم وردک پس از نشر گزارش‌ها در این مورد، بدون اشاره به این موضوع، از سمت خود در کنسولگری افغانستان استعفا داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟