فوزیه کوفی: سازمان ملل به طالبان این امکان را داد تا صدای زنان را در خارج از افغانستان نیز خاموش کنند

  • انتشار: ۹ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 185917

فوزیه کوفی، رییس حزب موج تحول و عضو پیشین مجلس نمایند‌ه‌گان افغانستان گفته است که سازمان ملل و جامعه بین‌المللی با حذف مشارکت زنان در نشست سوم دوحه به طالبان این امکان را داده‌اند تا صدای زنان را در خارج از کشور نیز خاموش کنند.

کوفی روز پنج‌شنبه، ۷ سرطان، در مقاله‌ای در گاردین نوشته است که اگر جامعه جهانی و سازمان ملل متحد می‌خواهند مفید باشند، بگذارند تا زنان افغانستان به‌گونه مستقیم با طالبان صحبت کنند.

وی تصریح کرده است: «این چیزی است که رهبران رژیم آپارتاید جنسیتی (طالبان) بیش از همه از آن می‌ترسند.»

او اضافه کرده است که طالبان با استفاده از خشونت و شکنجه صدای زنان را در داخل کشور خاموش کرده‌اند.

کوفی نوشته است: «از زمانی که مشخص شد که طالبان تنها صدای افغانستانی ها بر سر میز مذاکره خواهند بود و حقوق زنان رسماً در دستور کار نشست سازمان ملل در مورد افغانستان در دوحه قرار نخواهد گرفت، هزاران پیام از سوی زنان در داخل و خارج از کشور دریافت کرده‌ام. ناامیدی عمیق و شوک.»

طبق مقاله، دستور نشست دوحه روی مبارزه با مواد مخدر و سکتور خصوصی تمرکز خواهد کرد و این بدان معناست که این نشست مسایل اساسی را نادیده گرفته و طالبان را به دلیل نقض بی‌سابقه حقوق اولیه زنان و دختران افغانستانی برای تحصیل، اشتغال و مشارکت فعال در جامعه نادیده می‌گیرند.

به گفته کوفی، این دستور کار همچنان به وضوح با منشور سازمان ملل و قطع‌نامه‌های ۱۳۲۵ و ۲۷۲۱ شورای امنیت که از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد یک نماینده ویژه برای افغانستان تعیین کند و مشارکت همه طرف‌ها، به‌ویژه گروه‌های زنان افغانستانی را تضمین کند، در تضاد است.

عدم دعوت زنان به نشست سوم دوحه واکنش‌های زیادی را به میان آورده است.

پیش از این، ملاله یوسفزی، فعال حقوق زن و یکی از برنده‌گان جایزه صلح نوبل نیز در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواست که ترکیب و دستور کار نشست سوم دوحه را تغییر دهد.

او افزود که بدون مشارکت و رهبری کامل زنان در گفت‌وگوهای پیش‌رو درباره افغانستان، هیچ مشروعیتی به میان نمی‌آید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟