فعالان جامعه مدنی به سازمان ملل: تفاهم با طالبان تعامل با دشمنان مردم افغانستان است

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 186031

همزمان با نزدیک شدن برگزاری نشست سوم دوحه، برخی از فعالان، کنشگران و اعضای مستقل جامعه مدنی افغانستان می‌گویند که هر نوع تفاهم با طالبان، تعامل آشکار با «جنایت‌کاران جنگی، کارگزاران آپارتاید جنسیتی و دشمنان سوگند خورده‌ای مردم افغانستان» است.

آنان روز شنبه، ۹ سرطان، در قطع‌نامه‌ای به سازمان ملل و کشورها هشدار داده‌اند که دعوت از طالبان در نشست سوم دوحه، به معنای نادیده گرفتن اراده مردم افغانستان است.

در این قطع‌نامه آمده است: «طالبان گروه تروریست، جنایت‌پیشه و بدون مشروعیت سیاسی و حقوقی هستند که با اعمال خشونت نظامی در طی سه دهه گذشته قدرت سیاسی را با وحشت آفرینی و دهشت‌افکنی قبضه کرده‌اند.»

فعالان جامعه مدنی از سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند تا به‌جای طالبان با مردم افغانستان گفت‌وگو کنند.

آنان همچنان خطاب به سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و کشورهای‌ اشتراک‌کننده در نشست سوم دوحه گفته‌اند که تعامل با رژیم طالبان «معامله» با تمام ارزش‌های انسانی و حقوق بشری است.

به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی، تحریم طالبان و حفظ نام مقام‌های این گروه در فهرست سیاه سازمان ملل، پیگیری جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت از سوی طالبان در کشور و قطع دسترسی آنان به کمک‌های بشردوستانه از خواست‌های درشت فعالان و اعضای مستقل جامعه مدنی افغانستان از سازمان ملل و کشورها است.

این در حالی است که قرار است امروز (یک‌شنبه، ۱۰ سرطان) نشست سوم دوحه به میزبانی سازمان ملل و با اشتراک نماینده‌گان حدود ۲۵ کشور برای افغانستان و نهادهای بین‌المللی در قطر آغاز شود.

هیأتی از طالبان به رهبری ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد این گروه نیز به هدف اشتراک در نشست دوحه، به قطر رفته است.

سازمان ملل نماینده‌گان زنان و فعالان جامعه مدنی افغانستان و همچنان مخالفان طالبان را از حضور در این نشست محروم کرده است.

این تصمیم سازمان ملل با واکنش نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟