طالبان: طی یک سال گذشته ۱۳ قرارداد بزرگ استخراج معدن را امضا کرده‌ایم

  • انتشار: ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 194809

مقام‌های وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گویند که این وزارت در یک سال گذشته ۱۳ قرارداد بزرگ استخراج معادن را با شرکت‌ها امضا کرده است.

آنان روز شنبه، ۳۱ سنبله، در برنامه حساب‌دهی طالبان گفتند که در کنار این ۸۰ قرارداد استخراج معادن با مقایس کوچک با سرمایه‌گذاران داخلی نیز امضا شده است.

طالبان در مورد این‌که قراردادهای بزرگ با شرکت‌های داخلی امضا شده است یا خارجی، چیزی نگفته‌اند.

مقام‌های وزارت معادن و پترولیم طالبان افزودند که این قراردادهای بزرگ در ولایت‌های هرات، تخار، غور، پروان، کابل، بغلان، فاریاب و ننگرهار به امضا رسیده است.

طبق اطلاعات طالبان، با امضای این قراردادها برای هزاران تن فرصت‌های کاری ایجاد شده است.

در حال حاضر وزارت معادن و پترولیم طالبان ۱۶۷ قرارداد فعال استخراج معادن کوچک به ارزش حدود ۱۰ میلیارد افغانی دارد.

وزارت معادن و پترولیم طالبان ادعا می‌کند که این وزارت جلو استخراج غیرقانونی سنگ‌های قیمتی را گرفته است.

به گفته مقام‌های طالبان، یک هزار و ۷۰۰ ساحه معدن زمرد در پنجشیر سروی و برای استخراج قانونی آن ۵۷۵ جوازنامه صادر شده است.

این گروه طی یک سال گذشته حدود ۷۸ هزار قیراط زمرد را به ارزش حدود ۵.۵ میلیون دالر امریکایی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به فروش رسانده است.

سروی ۶۴۷ ساحه معدنی در ۲۸ ولایت، دیجیتل‌سازی نقشه‌های جیولوژیکی به مقیاس دو هزار، پنج هزار، ۱۰ هزار، ۲۵ هزار و ۵۰ هزار و همچنان توزیع ۵۲ جواز پروسس منرال‌ها به شرکت‌های متقاضی از دستاوردهای دیگر این وزارت عنوان شده است.

همچنان این گروه خاطرنشان کرده است که روند استخراج مواد نفتی از ۲۱ ساحه در مربوطات قشقری، انگوت و آق‌دریا جریان دارد و روزانه مجموعاً یک هزار و ۳۰۰ تُن نفت خام از این ساحات استخراج می‌شود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که طالبان طی سه سال گذشته به استخراج بی‌رویه معادن کشور روی آورده‌اند.

به باور برخی از مقام‌های نظام پیشین، افغانستان در حال حاضر از نظر حقوق بین‌الملل فاقد دولت مشروع است و هیچ شرکت و کشوری حق قرارداد با یک جغرافیای بدون دولت را ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟