طالبان: زنان تیم افغانستان در المپیک پاریس را به رسمیت نمی‌شناسیم

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: ورزشی
  • شناسه مطلب: 186683

کمیته ملی المپیک تحت کنترل طالبان اعلام کرد که حکومت این گروه سه ورزشکار زنی را که در بازی‌های المپیک به نمایندگی از افغانستان شرکت و رقابت می‌کنند را به رسمیت نمی‌شناسد.

اتل مشوانی؛ سخنگوی کمیته ملی المپیک تحت کنترل طالبان امروز دوشنبه، ۱۸ سرطان به خبرگزاری فرانسه گفت که تنها سه ورزشکار نماینده افغانستان هستند. اشاره او به سه ورزشکار مرد است که در این رقابت‌ها دعوت شده‌اند.

او افزود: «در حال حاضر ورزش دختران در افغانستان متوقف شده است. وقتی ورزش دختران وجود ندارد، آن‌ها چگونه می‌توانند به تیم ملی بروند؟»

کمیته بین‌المللی المپیک اواسط ماه جون امسال اعلام کرد که یک تیم متشکل از شش ورزشکار شامل سه زن و سه مرد که با مشورت مسوولان سابق کمیته ملی المپیک افغانستان انتخاب شده‌اند، از این کشور در بازی‌های پاریس نمایندگی خواهند کرد. این کمیته خواستار اعزام تیمی شده بود که برابری جنسیتی را رعایت کند.

اما اتل مشوانی گفته که طالبان تنها مسوولیت ورزشکاران مرد را بر عهده دارند و افزوده‌است: «ما فقط مسوولیت سه ورزشکار مرد شرکت کننده در المپیک را بر عهده می‌گیریم».

گفتنی است که هر سه زن و دو نفر از ورزشکاران مرد عضو تیم المپیک افغانستان در خارج از کشور زندگی می‌کنند. ورزشکاران مرد در رشته‌های جودو و شنا و جودو حضور خواهند داشت، در حالی که ورزشکاران زن افغانستانی در رشته‌های جودو و دوچرخه سواری به رقابت خواهند پرداخت.

کمیته بین‌المللی المپیک تصریح کرد که با مقامات طالبان در مورد تیم اعزامی افغانستان به بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ مشورت نکرده است.

مارک آدامز؛ سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک در ماه گذشته تایید کرد که فقط با کمیته ملی المپیک افغانستان که رییس و دبیرکل آن در حال حاضر در تبعید هستند گفتگو می‌کند. او همچنین افزود: «هیچ نماینده‌ای از حکومت طالبان برای [ّحضور در] بازی‌های المپیک پاریس اعتبارنامه نخواهد داشت».

تمامی ورزشکاران افغانستانی که در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنند همچنان تحت پرچم سه رنگ نظام جمهوری به رقابت می‌پردازند. ورزشکاران افغانستانی که عضو تیم پناهندگان هستند از این موضوع استثنا هستند.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت در سال ۲۰۲۱، زنان را از صحنه ورزش، حضور در پارک‌ها و سالن‌های ورزشی منع کردند و از تحصیل دختران پس از مقطع دبستان و نیز فعالیت در بسیاری از مشاغل ممانعت به عمل آوردند.

کمیته بین‌المللی المپیک افغانستان را در سال ۱۹۹۹، در دوران اول حکومت طالبان، به دلیل محرومیت ورزشی زنان از شرکت در بازی‌های المپیک محروم کرده بود. پس از سرنگونی طالبان در سال ۱۳۸۰ بود که افغانستان توانست دوباره به بازی‌ها برگردد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟