طالبان روز سقوط دوره پیشین حاکمیت شان را «آغاز اشغال افغانستان» خواندند

  • انتشار: ۱۶ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 197113

در آستانه بیست‌وسومین سالروز سقوط رژیم پیشین طالبان در پی حمله نیروهای بین‌المللی به رهبری امریکا بر این کشور که به هدف سرکوب القاعده صورت گرفت، این گروه آن را روز را آغاز «اشغال امریکایی» در افغانستان خوانده‌است.

ارگ تحت اداره طالبان امروز دوشنبه، ۱۶ میزان در بیانیه‌ای حمله ائتلاف بین‌المللی به افغانستان به رهبری امریکا در ۷ اکتوبر سال ۲۰۰۱ را محکوم کرده و گفته که «این اشغال» ۲۰ سال دوام یافت و سبب کشته، زخمی، مهاجر و بی‌سرپناه شدن هزاران تن از افغانستانی ها شد.

طالبان ادعا کرده که در طول مدت حضور امریکا در افغانستان به اقتصاد افغانستان صدمه شدید وارد شد و امریکا «غلامان دست نشانده خود را بالای افغانستانی ها مسلط نگهداشت».

در بیانیه از حملات طالبان در ۲۰ سال حضور امریکا در افغانستان به عنوان «مبارزه و قربانی» یاد شده و ادعا کرده که این گروه با همین حملات در برابر امریکا به پیروزی رسید.

این در حالی است که بر اساس آمار رسمی، در حملات طالبان در ۲۰ سال گذشته نزدیک به ۲۵۰۰ امریکایی و ده‌ها هزار نظامی و غیرنظامی افغانستانی کشته شدند.

در بیانیه طالبان همچنین آمده که اکنون «اشغال امریکایی به پایان رسیده، نظام اسلامی حاکم شده و افغانستان منحیث یک کشور مستقل و آزاد مطرح است».

طالبان در این بیانیه همچنین از مردم خواسته اند که در آینده نیز برای «دفاع از دین و عقیده خود» آماده باشند.

۲۳ سال پیش در هفتم اکتوبر سال ۲۰۰۱ میلادی، جورج دبلیو بوش؛ رییس جمهور وقت امریکا، دستور حمله به افغانستان را صادر کرد، تا حاکمیت طالبان را سرنگون کند؛ زیرا رژیم طالبان حاکم بر افغانستان از تحویل دادن اسامه بن لادن؛ رهبر شبکه القاعده به امریکا، خودداری کرده بودند.

در روز حمله هفتم اکتوبر ده‌ها فروند بمب‌افگن‌های بی-۵۲ بر آسمان افغانستان رسیدند و مقرهای طالبان را بمبارد کردند. طالبان از این روز به عنوان «سیاه‌ترین روز» برای خود یاد می‌کنند و بارها در مجالس رسمی از آن یادآوری کرده‌اند.

پس از سقوط رژیم طالبان، نشست بن برگزار شد و حکومت جدید در افغانستان به رهبری حامد کرزی شکل گرفت و به دنبال آن چند دور انتخابات برگزار شد؛ اما حدود ۲۰ سال بعد از این حمله، امریکا در پی یک توافق با طالبان افغانستان را ترک کرد و طالبان بر این کشور مسلط شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟