طالبان: به توافقنامه دوحه با امریکا متعهد هستیم

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 187570

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان در دیدار با شماری از مسوولان رسانه‌ها و آگاهان سیاسی گفته که این گروه خواهان مشکل با هیچ کشوری به شمول همسایه‌ها نیست و نیز به توافقنامه دوحه که با امریکا امضا کرده پابند است.

ارگ تحت کنترل طالبان در خبرنامه‌ای نوشته که این دیدار امروز پنج‌شنبه، ۲۸ سرطان انجام شده و در آن مولوی عبدالکبیر گفته که حکومت طالبان «در سیاست داخلی و خارجی پیشرفت‌هایی داشته است».

او افزده‌است: «[حکومت طالبان] اکنون در منطقه و جهان با شماری از کشورها تعامل رسمی دارد و این تعامل در حال گسترش است و وحدت میان ملت و حکومت، خطوط اساسی سیاست داخلی می‌باشد».

این مقام ارشد طالبان گفته که این گروه به شمول کشورهای همسایه، با هیچ کشوری خواهان مشکل نیست و به موافقتنامه دوحه متعهد می‌باشد.

در خبرنامه از قول آگاهان سیاسی نیز آمده که از همه بیشتر برای شان «ارزش‌های اسلامی و ملی» اولویت دارد و تلاش می‌کنند که در عرصه رسانه‌ای واقعیت‌های افغانستان را با مردم و جهان شریک سازند و جلو تبلیغات نادرست علیه طالبان را بگیرند.

این آگاهان همچنین حمایت خود و رسانه‌ها از طالبان را «به نفع افغانستان» عنوان کرده‌اند.

امریکا و طالبان در ماه حوت سال ۱۳۹۸ توافقنامه تاریخی صلح را امضا کردند. این توافقنامه توسط زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و عبدالغنی برادر؛ معاون سیاسی وقت طالبان امضا شد که چهار بخش عمده داشت؛ از جمله ضمانت طالبان در عدم استفاده خاک افغانستان علیه امنیت امریکا و متحدان آن، ارایه جدول زمانی خروج کامل نیروهای امریکایی و ناتو ظرف ۱۴ ماه، برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی و بحث روی یک آتش‌بس همه‌جانبه در جریان این مذاکرات.

خروج نیروهای امریکایی مطابق این توافقنامه و آزادی زندانیان طالبان از زندان‌های افغانستان منجر به سقوط افغانستان به دست طالبان شد. طالبان و امریکا در چهار سال گذشته یکدیگر را به نقض این توافقنامه متهم کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟