صلاح‌الدین ایوبی؛ فرمانده ارشد ازبیک‌تبار طالبان از ادامه کارش با این گروه استعفا داد

  • انتشار: ۲۱ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 193900

قاری صلاح‌الدین ایوبی؛ فرمانده ارشد ازبیک‌تبار طالبان تایید کرد که از سمت خود در فرماندهی پولیس طالبان برای ولایت زابل استعفا کرده‌است. این فرمانده طالبان حدود دو سال پیش نسبت به تبعیض در رژیم این گروه اعتراض کرد و پس از چندی از سوی رهبر طالبان به عنوان فرمانده پولیس زابل تعیین شد.

آقای ایوبی امروز چهارشنبه، ۲۱ سنبله در صحبت با رسانه‌ها تایید کرد که از ادامه کارش در فرماندهی پولیس طالبان در زابل استعفا کرده‌است. او درباره دلیل استعفایش توضیح نداده اما در متن استعفانامه وی که در اختیار خبرگزاری افق قرار گرفته، آمده که به دلیل «نیاز به حضور کامل در امور خانوادگی» اعلام کرده‌است.

در همین حال منابع معتبر می‌گویند که این فرمانده طالبان پس از درگیری لفظی با ملا حسن؛ رییس الوزرای طالبان، با این گروه «قهر کرده» و از سمت فرماندهی طالبان برای ولایت زابل استعفا داده است. به گفته‌ منابع، صلاح‌الدین ایوبی اکنون در میمنه در خانه‌اش حضور دارد و نیرو‌هایش را از ولایت زابل به کابل فراخوانده است.

منابع می‌افزایند که آقای ایوبی تلفن‌های همراهش را خاموش کرده و به تماس‌ها و پیام‌ها رهبری طالبان نیز جواب نمی‌دهد. گفته شده که او به خاطر غصب زمین‌های تُرک‌تباران در شمال افغانستان به ویژه در ولایت‌های تخار، قندوز و بدخشان از سوی کوچی‌ها و عملی‌ نشدن وعده‌های ملا هبت‌الله، از این گروه ناراض است و تصمیم به استعفا گرفته است.

منابع هم‌چنان یکی از دلایل استعفا او را دعوت‌ نشدنش هنگام سفرهای ملا هبت‌الله به ولایت‌های شمالی خوانده‌اند.

با این حال در متن استعفانامه‌ صلاح‌الدین ایوبی، او دلیل استعفایش را «نیاز به حضور کامل در امور خانواد‌گی» گفته است. او در این متن افزوده‌است: «برای من بسیار سخت و دشوار بوده است، به یقین در چنین شرایطی توانایی ادامه خدمت به نحوی مطلوب و شایسته در امارت را ندارم».

صلاح‌الدین ایوبی پس از حاکمیت طالبان از شمال افغانستان بیرون کشیده شد و به ولایت دور افتاده زابل فرمانده پولیس این گروه مقرر شد. او همچنین مدتی را به عنوان معاون وزارت احیا و انکشاف تحت اداره طالبان کرده بود و به دنبال اعتراضاتش نسبت به موجودیت تبعیض در حکومت این گروه، به زابل فرستاده شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟