صالح: نشست دوحه با بن‌بست روبرو شده است

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185645

امرالله صالح؛ معاون ریاست جمهوری در دولت پیشین می‌گوید که برگزاری سومین نشست دوحه با حضور طالبان از سوی سازمان ملل متحد، به بن‌بست خورده است.

آقای صالح امروز دوشنبه، ۴ سرطان در صفحه ایکس خود نوشت که چندین کشور به شمول اعضای ناتو و اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که نشست دوحه را بدون شامل ساختن جامعه مدنی و موضوع حقوق بشر در اجندا تحریم می‌کنند.

او این موضوع را «ناامیدی برای طالبان» خوانده و افزوده که مماشات یوناما و رزا اوتونبایوا؛ رییس این نهاد با بن‌بست مواجه شده‌است.

معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان بدون مشخص کردن نام کشورها، نوشته که چندین کشور کلیدی به شمول اعضای ناتو و اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که اگر موضوع حقوق بشر و تعامل معنادار با جامعه مدنی افغانستان در آجندای نشست دوحه شامل نشود، آن را تحریم خواهند کرد.

آقای صالح این موضوع را دستاورد بزرگ برای جامعه مدنی افغانستان، جنبش‌های مقاومت و آزادی خوانده است.

هرچند کشورهای مورد نظر آقای صالح هنوز درباره تحریم نشست دوحه به صورت رسمی چیزی نگفته‌اند اما پیشتر منابع گفته بودند که اعضای گروه هفت از سازمان ملل خواسته تا زنان و جامعه مدنی را شامل این گفتگوها سازد.

این در حالی است که اقدام سازمان ملل برای حذف جامعه مدنی و زنان از فهرست شرکت کنندگان نشست دوحه و نیز دعوت از طالبان در این نشست با واکنش‌هایی از سوی فعالان حقوق بشر روبه‌رو شده‌است. با این حال سازمان ملل از این تصمیم خود دفاع کرده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟