شورای مقاومت ملی: رویکرد کنونی سازمان ملل نسبت به افغانستان را ناکامی و افتضاح سیاسی می‌دانیم

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 186060

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان با انتقاد از برگزاری سومین نشست دوحه، گفته است که در حال حاضر آماده‌ی هیچ‌گونه همکاری با سازمان ملل متحد نیست و رویکرد کنونی این سازمان نسبت به افغانستان را «ناکامی» و «افتضاح سیاسی» می‌داند.

این شورا امروز (یک‌شنبه، ۱۰ سرطان) با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است: «برگزاری نشست سوم دوحه را با محتوای اعلام‌شده‌ی آن، نادیده گرفتن حقوق اساسی مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و جامعه‌ی مدنی، اهانت به جریان‌های سیاسی، پشت کردن به مطالبات مردم افغانستان و کمک به نقض حقوق بشر و زن‌ستیزی از طریق فرصت حضور به طالبان می‌داند.»

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» گفته است که سازمان ملل متحد اخیرا به‌جای اعمال فشار بر گروه طالبان، تلاش دارد تا از طریق تعامل با «گروه زن‌ستیز، ناقض حقوق بشر و دارای عملکرد تروریستی به وضعیت افغانستان کمک نماید».

این شورا افزوده است: «سازمان ملل متحد ادعا دارد که تلاش می‌کند آجندای نشست دوحه مورد قبول همه باشد ولی هیچ یک از جریان‌ها، نمایندگان جامعه‌ی مدنی و نمایندگان زنان افغانستان در این نشست حضور نخواهند داشت. پس چگونه می‌تواند آجندای این نشست مورد قبول همه واقع شود و این روند موفق شود و صلح و ثبات را برای مردم افغانستان به ارمغان بیاورد؟»

«شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان» گفته است که سومین نشست دوحه را برخلاف تمام توقعاتی که وجود داشت، از لحاظ محتوا و پی‌آمد نه تنها ضعیف که ساختار آن را در مغایرت با اصول سازمان ملل متحد، نفی زنان و بهادادن به افراط‌گرایی و تداوم بحران می‌داند.

سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد، قرار است عصر امروز در دوحه، پایتخت قطر آغاز شود و فردا نیز ادامه داشته باشد.

هیأت طالبان به دعوت سازمان ملل متحد در این نشست شرکت کرده است، اما این سازمان از نمایندگان زنان، جامعه‌ی مدنی و جریان‌های سیاسی مخالف طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت نکرده است.

سازمان ملل متحد از شماری از زنان افغانستان برای اشتراک در یک نشست «حاشیه‌ای» در روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری دعوت کرده است، اما دست‌کم سه زن اعلام کرده‌اند که این دعوت را رد کرده‌ و در این نشست شرکت نمی‌کنند.

دعوت از طالبان و عدم دعوت از نمایندگان زنان و جامعه‌ی مدنی افغانستان در این نشست با واکنش‌های گسترده‌ مواجه شده و شمار زیادی از فعالان حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد را متهم به «تسلیمی» به خواست طالبان کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟