شهروندان افغانستان در کانادا در اعتراض به «نسل‌کشی هزاره‌ها» تظاهرات می‌کنند

  • انتشار: ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 194877

شماری از شهروندان افغانستان در کانادا در اعتراض به «نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان و کشتار ۱۴ نفر از باشندگان دایکندی تظاهرات می‌کنند.

در فراخوانی که کمیته‌ی برگزاری این تظاهرات منتشر کرده، آمده است که این تظاهرات قرار است فردا (یک‌شنبه، ۱ میزان) در شهرهای تورنتو و ونکوور کانادا برگزار شود.

برگزارکنندگان این تظاهرات گفته‌اند که از سال ۲۰۰۱ میلادی تا اکنون، بیش از ۲۹۴ حادثه‌ی خشونت‌آمیز که به‌صورت خاص هزاره‌ها را هدف قرار داده، مستند شده است.

آنان افزوده‌اند که در این رویدادها بیش از دو هزار و ۲۲۸ نفر کشته و بیش از دو هزار و ۸۳۷ نفر زخمی شده‌اند.

براساس اعلامیه‌ی برگزارکنندگان این تظاهرات، پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، وضعیت وخیم‌تر شده و بیش از ۳۰ حمله علیه هزاره‌ها صورت گرفته است که بیش از ۵۶۰ کشته و ۷۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

آنان گفته‌اند که هزاره‌ها در افغانستان بیش از ۱۳۰ سال است که به‌دلیل هویت قومی و مذهبی‌شان، با کشتار و «نسل‌کشی» مواجه بوده‌اند و از سوی طالبان نیز با جابه‌جایی اجباری، سرکوب فرهنگی و خشونت مواجه می‌شوند.

برگزارکنندگان این تظاهرات گفته‌اند که آنان از دولت کانادا و جامعه‌ی بین‌المللی می‌خواهند که برای حفاظت از هزاره‌ها اقدام کنند و از تمام ابزارهای موجود برای پاسخ‌گویی طالبان در قبال نقض حقوق‌‌ بشر استفاده کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟