شنبه‌های ارغوانی: امریکا برای بازداشت سراج‌الدین حقانی اقدام جدی کند

  • انتشار: ۹ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 185929

در حالی‌که سراج‌الدین حقانی با صدور دو دور معافیت سفر از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، به امارات متحده عربی و سپس به عربستان سعودی رفت، جنبش شنبه‌های ارغوانی خواستار بازداشت او از سوی امریکا شده‌ است.

این جنبش با نشر بیانیه‌ای روز جمعه، ۸ سرطان، گفته است که دولت امریکا از «مردم گروگان گرفته شده افغانستان» حمایت و تحریم‌های واقعی بر طالبان وضع کند.

این جنبش افزوده است: «ما علاوه بر قطع کمک‌های مالی خارجی به طالبان، از اعضای کانگرس ایالات متحده امریکا می‌خواهیم که بر حکومت‌شان فشار وارد کنند تا در قسمت بازداشت سراج‌الدین حقانی که ۱۰ میلیون دالر انعام جهت بازداشت او تعیین شده، اقدام جدی کند.»

شنبه‌های ارغوانی، تمدید دوباره معافیت سفر سراج الدین حقانی از سوی شورای امنیت را جفای بزرگ در حق مردم افغانستان، به‌ویژه مبارزات برحق زنان دانسته و خواستار دادگاهی کردن رهبران طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی شده‌ است.

به گفته این جنبش، کمک‌های امریکا که اخیراً از ۴۰ میلیون به ۷۰ میلیون دالر در هفته افزایش یافته‌ است، برخی ترویج زن‌ستیزی، قبیله‌گرایی و‌ تحکیم تسلط طالبان کمک‌ می‌کند.

این جنبش ضمن استقبال از تصویب لایحه قطع کمک‌ها به طالبان، همچنان گفته است که امریکا در مورد ۲.۸ میلیارد دالر پول کمکی به افغانستان زیر اداره طالبان به مردم دو کشور وضاحت بدهد.

در متن بیانیه آمده است: «یکی از دلایل دوام عمر [رژیم] زن‌ستیز گروه طالبان و تبدیل شدن کشور به پایگاه تروریستان بین‌المللی، کمک‌های پنهان و آشکار بین‌المللی از جمله کمک‌های هفته‌وار ۴۰ میلیون دالری ایالات متحده امریکا است.»

این اظهارات در مورد بازداشت حقانی در حالی صورت می‌گیرد که او‌ با وجود تحریم‌های امریکا، به‌تازه‌گی پس از سفر چند هفته‌ای از عربستان سعودی به کابل برگشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟