شماری از فعالان حقوق بشر از جامعه جهانی خواستند که برای آزادی فوری جاوید کوهستانی اقدام کند

  • انتشار: ۱۰ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثسیاست
  • شناسه مطلب: 196233

برخی از فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر با تشکیل کمیته دادخواهی برای رهایی جاوید کوهستانی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی، از جامعه جهانی خواستند که برای آزادی او از بند طالبان تلاش کند.

این کمیته روز دوشنبه، ۹ میزان، با نشر اعلامیه‌ای خواستار آزادی بی‌قید و شرط جاوید کوهستانی از بند طالبان شده است.

در اعلامیه آمده است: «ما جمعی از فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر، از نهادهای جهانی حقوق بشر، سازمان ملل، دفتر یوناما و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان می‌خواهیم که برای رهایی بی‌قید و شرط جاوید کوهستانی از بند طالبان تلاش کنند.»

کمیته دادخواهی برای رهایی جاوید کوهستانی خاطرنشان کرده که او به دلیل بیماری قلبی تحت عمل جراحی قرار گرفته و تا کنون به‌گونه گسترده دوا مصرف می‌کند.

در اعلامیه تصریح شده که با توجه به تجربه‌های مشابه گذشته، شدیداً نگران بدرفتاری و شکنجه روحی و جسمی آقای کوهستانی در بند طالبان هستند.

گفتنی است که جاوید کوهستانی پیش از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در رسانه‌ها به‌عنوان آگاه نظامی و سیاسی حضور می‌یافت، اما از سه سال به این سو هیچ‌گونه فعالیت رسانه‌ای نداشت.

تا کنون دلیل بازداشت این تحلیل‌گر مسایل سیاسی از سوی طالبان مشخص نشده است.

طالبان نیز هنوز در این باره چیزی نگفته‌اند.

استخبارات طالبان پنج‌شنبه هفته گذشته، جاوید کوهستانی را در منطقه سرای شمالی از مربوطات حوزه هفدهم امنیتی شهر کابل، بازداشت کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟