شبکه همبسته‌گی زنان ترک‌تبار کشور: در رژیم سه ساله طالبان حقوق بشر نقض شده است

  • انتشار: ۸ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 192562

شبکه همبسته‌گی زنان ترک‌تبار افغانستان می‌گوید که در سه سال سلطه طالبان در کشور، حقوق بشر به طور گسترده نقض و جامعه با بحران حقوق بشری روبه‌رو شده است.

شبکه همبسته‌گی زنان ترک‌تبار افغانستان این اظهارات را روز پنج‌شنبه، ۸ سنبله، با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به ممنوعیت سفر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان و قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان بیان کرده است.

این شبکه افزوده که طبق گزارش‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل، محرومیت زنان از حقوق اجتماعی و آموزش، خشونت علیه زنان، کشتارهای تلافی‌جویانه، محدودیت‌ها بر آزادی بیان، خشونت در برابر اعتراضات مدنی، نقض حقوق مدنی و سیاسی شهروندان افغانستان، محدودیت‌ها بر آزادی مذهبی، افزایش خشونت‌های مذهبی، افزایش خشونت‌های قومی و کوچ اجباری مهم‌ترین مصداق‌های نقض حقوق بشر در افغانستان است.

در اعلامیه آمده است: «ما از سازمان‌های جهانی در رأس سازمان ملل، به‌ویژه شورای امنیت می‌خواهیم نا نشست فوری خویش را راجع به یافتن راه‌حل بحران حقوق بشری از جمله اعمال تحریم‌ها و اعمال فشار بر طالبان تدویر و آن‌ها را وادار به عملی ساختن معاهدات بین‌المللی که افغانستان امضا کننده آن است، کند.»

شبکه همبسته‌گی زنان ترک‌تبار افغانستان از سازمان همکاری اسلامی نیز خواسته است که جلسه فوق‌العاده‌ای خویش را در مورد وضع و تصویب قانون جدید طالبان، تعرض به حریم خصوصی و تحدید حقوق و آزادی‌های اساسی مردم افغانستان برگزار و موقف خویش را به شکل صریح بیان کند.

وضع قانون امر به معروف طالبان و ممنوعیت سفر آقای بنت به کشور توسط این گروه واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را به همراه داشته است.

طالبان در سه سال گذشته همواره محدودیت‌های در برابر شهروندان کشور، به‌ویژه دختران و زنان وضع کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟