سیگار: شکست امریکا در بررسی کمک‌ها به افغانستان خطر سودجویی طالبان را افزایش می‌دهد

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصادتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 187519

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که دو دفتر در وزارت امور خارجه ایالات متحده نتوانسته‌‌اند نهادهای کمک‌کننده به افغانستان زیر سلطه طالبان را مطابق سیاست داخلی بررسی کنند.

سیگار روز چهارشنبه، ۲۷ سرطان، هشدار داده است که این امر سبب «سودجویی بیشتر گروه‌های افراطی» از کمک‌های مالی امریکا در افغانستان خواهد شد.

در این گزارش آمده است: «این مهم است که دولت بداند چه کسی واقعاً از این کمک‌ها بهره می‌برد تا از انتقال این کمک‌ها به طالبان یا سایر گروه‌های تحریم‌شده جلوگیری کند.»

رویترز به نقل از سیگار گزارش داده است که طالبان تلاش کرد‌ه‌اند تا از راه‌های مختلف، از جمله ایجاد سازمان‌های بشردوستانه، کمک‌های مالی ایالات متحده را به دست بیاورد.

گزارش تصریح کرده است که دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار و همچنان اداره بین‌المللی مواد مخدر و امور اجرای قانون وزارت امور خارجه ایالات متحده نتوانسته‌اند، اسناد کافی برای اثبات پایبندی خود ارایه کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: «این خطر افزایش می‌یابد که تروریست‌ها، افراد و نهادهای وابسته به آن‌ها ممکن است به‌طور غیرقانونی از پول‌ها سود ببرند.»

وزارت امور خارجه امریکا با نتایج این گزارش موافقت کرده و گفته است که در زمینه بررسی دقیق کمک‌های این کشور به افغانستان تلاش خواهد کرد.

ایالات متحده همچنان بزرگترین کمک‌کننده به افغانستان است.

بربنیاد اطلاعات، امریکا طی سه سال گذشته نزدیک به ۱۸ میلیارد دالر به افغانستان زیر سلطه طالبان کمک کرده است.

این در حالی است که چندی پیش سیگار گزارش داده بود که طی نزدیک به سه سال گذشته شرکای تطبیق‌کننده کمک‌های ایالات متحده در افغانستان، دست‌کم ۱۰.۹ میلیون دالر را به‌عنوان مالیه و پول صرفیه آب و برق به رژیم طالبان پرداخت کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟