سرکنسول طالبان با وزیر ارشد خیبرپختونخوا گفتگو کرد

  • انتشار: ۲۴ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 194092

منابع خبری از دیدار و گفتگوی علی امین گنداپور؛ وزیر ارشد خیبرپختونخوا با محب‌الله شکی؛ سرکنسول طالبان در پیشاور خبر داده‌اند. این در حالی است که خواجه آصف؛ وزیر دفاع پاکستان پیش‌تر دیدار مستقیم مقامات محلی با طالبان را ممنوع کرده بود.

منابع خبری گزارش داده‌اند که علی امین گنداپور؛ وزیر ارشد خیبرپختونخوا با محب‌الله شکی؛ سرکنسول طالبان در پیشاور درباره گفتگوهای صلح دیدار کردند.

این در حالی است که پیش از این گنداپور از اسلام‌آباد برای مذاکره صلح با طالبان اجازه خواسته بود؛ اما وزیر دفاع پاکستان گفته بود او چنین صلاحیتی ندارد.

وزیر ارشد خیبرپختونخوا روز پنج‌شنبه، ۱۵ سنبله، از اسلام‌آباد درخواست کرد تا اجازه مذاکره با طالبان افغانستان درباره صلح در این ایالت را به او بدهد.

به گزارش رسانه‌های پاکستان، علی امین گنداپور در دیدار با سرکنسول طالبان در پیشاور از تمایل خود برای تلاش جدی در برقراری صلح پایدار در خیبرپختونخوا سخن گفته است.

گنداپور همچنین بر اهمیت تشکیل جرگه مردمی برای حل مسائل امنیتی در خیبرپختونخوا تأکید کرده است.

وزیر ارشد خیبرپختونخوا در دیدار با سرکنسول طالبان در پیشاور همچنین بر رفع مشکلات تجاری در مرز دو کشور تأکید کرده و اطمینان داده است که مسئولان حکومتی با مهاجران افغان که مدارک قانونی اقامتی دارند، همکاری لازم را انجام خواهند داد.

گنداپور پیش از این گفته بود که اگر دولت اجازه گفتگوهای صلح با طالبان افغانستان را به او ندهد، به عنوان وزیر ارشد، بزرگان قومی را برای مذاکره با طالبان هدایت خواهد کرد.

او در نشستی با سران قبایل و نمایندگان احزاب گفت: «صلح در این ایالت وابسته به یک افغانستان صلح‌آمیز است.»

او تأکید کرد که برای نابودی ستیزه‌جویی در این ایالت به سیاست و جدول زمانی مشخص نیاز است.

در همین حال، خواجه آصف؛ وزیر دفاع پاکستان، در پی اظهارات وزیر ارشد خیبرپختونخوا برای مذاکره با طالبان افغانستان گفت که هیچ ایالتی صلاحیت مذاکره با کشور خارجی را ندارد. او گنداپور را متهم کرد که امنیت پاکستان را به خطر می‌اندازد.

این در حالی است که عمران خان؛ نخست‌وزیر پیشین پاکستان که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، از طرح هم‌حزبی خود، گنداپور، برای مذاکره با طالبان افغانستان حمایت کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟