سرمایه‌گذاری یک میلیارد افغانی در معادن کشور

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 184752

مسئولان وزارت معادن و پترولیم طالبان با اشاره به افزایش علاقمندی سرمایه‌گذاران داخلی به سرمایه‌گذاری در معادن کشور می‌گویند که از ابتدای سال جاری خورشیدی تاکنون نزدیک به یک میلیارد افغانی در معادن کوچک و بزرگ افغانستان سرمایه‌گذاری شده است.

مسئولان این وزارت گفته‌اند که از آغاز سال جاری تاکنون قراردادهای کوچک و بزرگ را امضا کرده‌اند که حجم آن‌ها به یک میلیارد افغانی می‌رسد.

به گفته آنان، تمامی قراردادهای استخراج معادن با شرکت‌های داخلی امضا شده است.

مسئولان این وزارت افزوده‌اند که تلاش‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش استخراج معادن ادامه دارد.

همایون افغان؛ سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفته: «در مقیاس کوچک ارزش مجموعی تمام این سرمایه‌گذاری‌ها ۵۰۰ میلیون افغانی است. همین گونه، وزارت معادن و پترولیم در سال ۱۴۰۳ تاکنون دو قرارداد در مقیاس بزرگ دارد که یکی آن معدن یاقوت جگدلک کابل است و به همین ترتیب، معدن باریت هرات بوده که قرارداد استخراج این معدن هم با شرکت داخلی امضا شده است.»

در همین حال، مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری تصریح کرده‌اند که فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن به وجود آمده و علاقه‌مندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یافته است.

خان جان الکوزی؛ عضو اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در این زمینه گفت: «خصوصا در بخش معادن پیشرفت‌ها زیاد است و کارها هم خوب است. معدن زیاد خارج می‌رود. از ۲ میلیارد صادرات ما بیشترش معدن است که معادن نادر نه بلکه نیمه‌قیمتی معادن است.»

آقای الکوزی افزود: «اما در کل در بین سرمایه‌داران خارجی و داخلی علاقه برای سرمایه‌گذاری در بخش زراعت، تولید، معادن و پروسس وجود دارد.»

از سوی دیگر، تحلیلگران اقتصادی به این باور اند که اگر طالبان سهولت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاران خصوصی ایجاد کنند، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در کشور گسترش خواهد یافت و در کنار بلند رفتن عایدات دولت، برای هزاران شهروند زمینه‌ اشتغال نیز فراهم خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟