سازمان مل: هدف نشست سوم دوحه وادار کردن طالبان به انجام تعهدات بین‌المللی است

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 185731

سازمان ملل متحد اعلام کرده که هدف نشست سوم دوحه وادار کردن طالبان به انجام تعهدات بین‌المللی افغانستان، به ویژه حقوق بشر و حقوق زنان و دختران است.

سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۵ سرطان، در بیانیه‌ای ادغان مجدد افغانستان زیر سلطه طالبان را از دیگر اهداف این نشست عنوان کرده است.

در این بیانیه آمده است: «هدف نهایی نشست سوم دوحه این است که افغانستان در صلح با خود و همسایه‌گانش قرار گیرد، به‌طور کامل در جامعه بین‌المللی ادغام شود و به تعهدات بین‌المللی خود، از جمله در مورد حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران عمل کند.»

براساس بیانیه، این نشست فرصتی برای یافتن راه‌های تعامل «اصولی» با طالبان است.

در بیانیه تصریح شده است که در نشست دو روزه دوحه چالش‌های متعدد مردم افغانستان، کشورهای همسایه، منطقه و جامعه جهانی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

قرار است نشست سوم دوحه در روزهای ۱۰ و ۱۱ سرطان با میزبانی سازمان ملل و اشتراک نماینده‌گان ویژه حدود ۲۵ کشور و سازمان‌های بین‌المللی در قطر برگزار شود.

نماینده‌گان زنان و جامعه مدنی افغانستان به این نشست دعوت نشده‌اند.

عدم دعوت زنان در نشست سوم دوحه با انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و حتا برخی از کشورها روبه‌رو شده است.

پیشتر طالبان اعلام کرده‌اند که هیأتی را به ریاست ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد این گروه برای شرکت در این نشست به قطر اعزام می‌کنند.

این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه، ۴ سرطان) سحر فطرت، کارشناس دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به عدم حضور زنان در نشست سوم دوحه گفته بود که اگر این نشست طبق برنامه پیش برود، سازمان ملل به مبارزه زنان افغانستان برای دست‌یابی به حقوق‌شان خیانت خواهد کرد.

او خاطرنشان کرده است که خشونت‌های طالبان هرروز بیشتر می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟