روسیه خواهان گفتگوی جامعه جهانی با طالبان شد

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185350

در ادامه تاکیدها بر گفتگوی کشورها و جامعه جهانی با طالبان، واسیلی نبنزیا؛ نماینده روسیه در سازمان ملل بار دیگر خواهان گفتگوی جامعه جهانی با طالبان شد.

واسیلی نبنزیا؛ نماینده روسیه در سازمان ملل، جمعه‌شب، اول سرطان در نشست شورای امنیت از جامعه بین‌المللی خواست بدون «باج خواهی»، درباره مسائل ضروری و فوری با مقام‌های طالبان گفتگو کنند.

واسیلی نبنزیا افزود: «ما معتقدیم هیچ بحثی درباره افغانستان بدون نقش و حضور مستقیم مقام‌های طالبان ممکن نیست.»

او بدون نام بردن از کشوری گفت که باید از رویکردی که افغانستان به «مجری خواست‌‌های شما تبدیل شود دست بردارید و از سازمان ملل استفاده ابزاری نکنید.»

آقای نبنزیا در نشست شورای امنیت گفت که روسیه اوضاع حقوق بشری در افغانستان، به‌خصوص حقوق زنان و دختران و تشکیل یک حکومت فراگیر با حضو نمایندگان تمامی گروه‌های قومی و سیاسی را زیر نظر دارد.

او افزود که مسکو خواستار پیشرفت در هر دو حیطه است.

نماینده روسیه در ادامه گفت: «ما معتقدیم هیچ بحثی درباره افغانستان بدون نقش و حضور مستقیم مقام‌های طالبان ممکن نیست. ما از خواست مردم افغانستان برای زندگی در صلح و ثبات حمایت می‌کنیم، که به نظم در منطقه کمک می‌کند، اما نمی‌شود صلح بلند مدت داشت بدون اینکه درباره موضوعات متعددی با مقام‌های طالبان گفتگو کنیم.»

نماینده روسیه در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت که نگرانی‌های امنیتی درباره افغانستان وجود دارد و داعش خراسان در این کشور فعال است. او گفت که با وجود تلاش طالبان، فعالیت‌های تروریستی و بی‌ثبات کننده داعش در افغانستان بیشتر شده است.

نبنزیا گفت که داعش پیوسته تاکتیک‌ها و نحوه عضو‌گیری خود را عوض می‌کند و با توجه به سلاح‌های که کشورهای غربی از خود در افغانستان جا گذاشته‌اند، خطر این گروه «بیشتر و بیشتر» هم شده است.

او گفت که موضوع مواد مخدر هم ارتباط نزدیک با تروریسم دارد و تلاش طالبان تا حال در مبارزه با آن ناکافی بوده است.

او همچنین تلاش‌های بشردوستانه نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان را ناکافی خواند.

نماینده روسیه گفت: «سال‌هاست شورای امنیت درباره افغانستان صحبت می‌کند. در همه‌ای این سال‌ها افغانستان از یک حکومت طالبان در دهه ۱۹۹۰ وارد یک جنگ طولانی شد که در نهایت به سقوط جمهوری و خروج نیروهای بین‌المللی منجر شد.»

واسیلی نبنزیا افزود که وعده‌‌های بلندبالای که مقام‌های غربی درباره ساختن یک افغانستان و نظام بلند مدت و دیرپا در افغانستان داده بودند،‌ این وعده‌ها تحقق نیافتند.

او افزود طالبان سطحی از امنیت را برقرار کرده و به سبک خودشان افغانستان را اداره می‌کنند.

در همین حال، امیر سعید ایروانی؛ نماینده ایران در سازمان ملل نیز گفت که تهدیدات ترویزم از داخل افغانستان نگرانی‌های جدی را بوجود آورده است.

آقای ایروانی گفت که ایران شک دارد که طالبان توانایی مبارزه موثر با این تهدیدات را داشته باشد.

او افزود که تداوم تعامل جامعه جهانی با طالبان برای صلح و ثبات منطقه حیاتی است.

آقای ایروانی در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان گفت که ایران با بحران ورود مهاجران غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر افغانستان روبروست که به تنهایی توان مدیریت آنرا ندارد.

نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرد که نیروهای مرزی این کشور در سال گذشته بیش از هزار تن مواد مخدر افغانستان را مصادره کرده است.

ایروانی همچنین گفت که ایران سالانه ۱۰ میلیارد دالر را برای میزبانی از شش میلیون مهاجر افغانستانی مصرف می‌کند.

شینو میتسوکو؛ نماینده جاپان در شورای امنیت ملل متحد نیز اعلام کرد که صدای همه بازیگران افغانستان به ویژه صدای زنان در نشست سوم دوحه باید شنیده شود.

آقای میتسوکو گفت کشورش آماده نیست در زمینه حقوق زنان در برابر طالبان کوتاه بیاید.

نماینده جاپان در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت سفیر این کشور در کابل بعد از سرکوب اعتراضات در افغانستان با طالبان تماس گرفته و از این گروه خواست به درخواست‌های مردم پایان دهد.

طالبان در سه ماه گذشته اعتراضات متعددی را از کابل تا بدخشان و ننگرهار سرکوب کرده است.

در همین حال، نماینده جاپان به طور واضح مشخص نکرد که منظورش کدام اعتراضات بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟