دیده‌بان حقوق بشر: طی سه سال اخیر بیش از ۷۰۰ شیعه در پی حملات داعش در افغانستان کشته شده‌اند

  • انتشار: ۲۴ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 194075

دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به حمله اخیر داعش بر شیعیان در مرز میان دایکندی و غور می‌گوید که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، بیش از ۷۰۰ هزاره در پی حملات داعش در افغانستان کشته شده‌اند.

این نهاد جمعه‌شب، ۲۳ سنبله، در بیانیه‌ای نگاشته که در این مدت، داعش ۱۷ حمله هدف‌مند بر اماکن عمومی شیعیان، از جمله مساجد، مدارس و محل‌های کار آنان انجام داده است.

براساس بیانیه، حمله اخیر داعش بر شیعیان نشان می‌دهد که طالبان باید تدابیر بیش‌تری را برای حفظ جان اقلیت‌های مذهبی، به‌ویژه هزاره‌ها در کشور اتخاذ کنند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنان از کشورهای که با طالبان تعامل دارند خواسته است تا این گروه را به پاسخ‌گویی در مورد این حملات وادار کنند.

همچنان این نهاد تأکید کرده است که شورای حقوق بشر سازمان ملل باید به درخواست گروه‌های حقوق بشر افغانستانی و جهانی برای ایجاد یک مکانیسم جامع بین‌المللی به هدف پاسخ‌گویی طالبان در مورد این «جنایات» توجه کند.

گفتنی است که در پی حمله سه روز پیش جنگ‌جویان داعش بر موتر حامل شیعیان در مرز میان دایکندی و غور، ۱۴ تن کشته و شش تن دیگر زخمی شده بودند.

این حمله با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی روبه‌رو شده است.

روز گذشته نیز استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، در یک نشست خبری در واکنش به این حمله، خواستار حفاظت بیش‌تر از غیرنظامیان در افغانستان شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟