دیده‌بان حقوق بشر: از دهه ۱۹۷۰ تا کنون ده‌ها هزار تن در افغانستان توسط گروه‌های مختلف ناپدید شده‌اند

  • انتشار: ۱۰ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 192624

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود افغانستان را یکی از کشورهای با بیش‌ترین رقم افراد ناپدید شده اجباری معرفی کرده است.

در این گزارش که روز پنج‌شنبه، ۸ سنبله، نشر شده، آمده است که ده‌ها هزار نفر در افغانستان پس از بازداشت توسط نیروهای دولتی یا گروه‌های جهادی و شبه‌نظامی از اواخر دهه ۱۹۷۰ تا کنون ناپدید شده‌اند.

در متن این گزارش تأکید شده است: «در ۴۶ سال گذشته، طالبان از جمله مقام‌های سوء‌استفاده‌کننده هستند که از ناپدید شدن اجباری برای اعمال کنترل و ایجاد ترس در مخالفان خود استفاده می‌کنند.»

طبق گزارش دیده‌بان، قربانیان شامل صدها تن از اعضای نیروهای امنیتی دولت سابق هستند که بیم آن می‌رود، بسیاری از آنها پس از بازداشت به‌طور «سرپایی» اعدام شده باشند.

در این گزارش به زنان معترض نیز اشاره شده است که گاهی برای چندین هفته از سوی طالبان ناپدید و با خانواده‌های‌شان بی‌ارتباط شده‌اند.

هرچند فهرست افرادی که پس از کودتای کمونیستی در ۱۹۷۸ میلادی ناپدید شده بودند نشر شد، اما سرنوشت چهار هزار و ۷۸۵ تن به عنوان بخشی از ده‌ها هزار فرد ناپدید شده در افغانستان، هنوز مشخص نیست و احتمال دارد بین سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ اعدام شده باشند.

از میان این ده‌ها هزار تن، بیش از ۶۰۰ تن، افرادی‌اند که در جریان نبردهای شدید کابل در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۵ میلادی، توسط نیروهای مختلف شبه‌نظامی رقیب یک‌دیگر بازداشت و ناپدید شده‌اند.

این افراد شامل دانش‌آموزان، روزنامه‌نگاران، دکان‌داران و سایر غیرنظامیان می‌شوند که توسط نیروهای شورای نظار، حزب وحدت، حزب جنبش و طالبان ناپدید شده‌اند.

در این گزارش همچنان آمده است: «بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، نیروهای پولیس تحت حمایت ایالات متحده در قندهار مسوول حدود دو هزار و ۲۰۰ ناپدید شدن اجباری بودند که شامل اعضای طالبان و غیرنظامیان متعلق به جوامع قبیله‌ای می‌شدند‌.»

به گفته دیده‌بان، باورها بر این است که افراد مفقود شده در این سال‌ها در بیش‌تر گورهای دسته‌جمعی در دشت‌ها دفن شده‌اند.

تا کنون هیچ یک از نهادهایی که مرتبط به قضایای ناپدیدشدن‌ها دانسته می‌شوند، مسوولیت آن را برعهده نگرفته‌اند.

این گزارش در حالی نشر شده است که طی سه سال تسلط طالبان، از سرنوشت افراد زیادی شامل نظامیان پیشین، زنان معترض و شهروندان عادی کشور که ناپدید شده‌اند، اطلاعی در دست نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟