دیدبان حقوق بشر هشدار کشورها برای محاکمه‌ی طالبان را آغاز مسیر تأمین عدالت خواند

  • انتشار: ۵ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 195564

دیدبان حقوق بشر در پی اعلام وزیران خارجه‌ی آلمان، استرالیا، کانادا و هالند برای پاسخ‌گوکردن طالبان به‌دلیل نقض کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان گفته است که این تصمیم ممکن است آغاز مسیری برای تأمین عدالت در دادگاه جهانی برای نقض فاحش حقوق زنان و دختران افغانستان توسط طالبان باشد.

این چهار کشور دیروز (چهارشنبه، ۴ میزان) با نشر بیانیه‌ای به طالبان هشدار داده‌اند درصورتی‌که به تبعیض جنسیتی در افغانستان پایان ندهند، از این گروه در دادگاه بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه، شکایت خواهند کرد.

دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای خود گفته است که این تصمیم در نهایت می‌تواند منجر به رسیدگی قضایی در دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه شود.

این نهاد اشاره کرده است که افغانستان یکی از طرفین کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان است و طبق ماده‌ی ۲۹ این کنوانسیون، کشورهای امضاکننده برای حل‌وفصل اختلافات می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند.

فرشته عباسی، پژوهش‌گر بخش افغانستان در دیدبان حقوق بشر گفته است: «اعلامیه‌ی آلمان، کانادا، استرالیا و هالند ممکن است آغاز مسیری برای عدالت در دادگاه جهانی برای نقض فاحش حقوق بشر توسط طالبان علیه زنان و دختران افغانستانی باشد. آیا برای کشورهای دیگر اهمیت حیاتی دارد که حمایت خود را از این اقدام ثبت کنند و زنان افغانستانی را با پیشروی روند درگیر کنند؟»

اگرچه افغانستان کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان را پذیرفته، اما حکومت طالبان که تا اکنون به‌عنوان حکومت افغانستان به‌رسمیت شناخته نشده، به این کنوانسیون پابندی ندارد.

وزیران خارجه‌ی آلمان، هالند، استرالیا و کانادا گفته‌اند که حتا اگر طالبان صلاحیت دادگاه بین‌المللی دادگستری را به رسمیت نشناسند، تصمیم این دادگاه اثرات بازدارنده بر کشورهایی دارد که می‌خواهند روابط سیاسی را با طالبان عادی‌سازی کنند.

طالبان پس از دست‌یافتن به قدرت، محدودیت شدید علیه زنان و دختران وضع کرده‌‌اند. زنان افغانستان در حال حاضر از تحصیل، کار و آزادی گشت‌وگذار محروم هستند.

فعالان زن و حقوق بشر در حال حاضر بر محاکمه‌ی طالبان تأکید دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟