دیدار وزیر خارجه چین با مشاور امنیت ملی امریکا

  • انتشار: ۸ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 192544

رسانه‌های بین‌المللی از دیدار و گفتگوی وزیر خارجه چین با جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی امریکا خبر داده‌اند.

رویترز گزارش داده است که وانگ یی؛ وزیر خارجه چین و جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی امریکا امروز پنج‌شنبه، ۸ سنبله در پکن دیدار کرده و درباره دیدارهای رهبران دو کشور رایزنی کردند. در همین حال، گفته می‌شود که این دیدار تا ختم امروز ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر خارجه چین گفته است که هر دو طرف در این دیدار توافق کردند که تماس‌های ویدیویی بین فرماندهان نظامی دو کشور که مسئولیت نقاط حساس در منطقه هند و اقیانوس آرام را بر عهده دارند، «در زمان مناسب» انجام شود.

براساس این گزارش، واشنگتن امیدوار است بتواند با چنین تماس‌هایی، از درگیری در مناطقی نظیر «تنگه تایوان» جلوگیری کند.

در این وزیر خارجه چین به مشاور امنیت ملی امریکا گفته: «کلید توسعه آرام تعامل چین و ایالات متحده در رفتار برابر با یکدیگر نهفته است.»

کاخ سفید همچنین اعلام کرده: «دو طرف در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی گفتگوهای صریح، اساسی و سازنده داشته‌اند».

بر اساس این گزارش، وانگ یی همچنین مخالفت پکن را با تعرفه‌های گمرکی ایالات متحده و کنترل‌هایی که سازندگان تراشه در چین را هدف قرار می‌دهد، ابراز کرد و گفت که واشنگتن باید از به خطر انداختن منافع مشروع چین، دست بردارد.

اما در بیانیه ایالات متحده آمده است که در این دیدار بر برخی زمینه‌های مورد توافق بالقوه تاکید و به «نگرانی‌های مشترک» در مورد کوریای شمالی و خاورمیانه اشاره شده است.

نشست‌های وزیر خارجه چین با مشاور امنیت ملی امریکا تا ختم امروز ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود موضوعاتی که دو کشور در مورد آن‌ها اختلاف دارند، از جمله مسائل تجارت، مسائل خاورمیانه، جنگ در اوکراین و ادعاهای ارضی چین در مورد تایوان و دریای چین جنوبی را پوشش دهد.

این در حالی است که چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان که کشتی‌هایش بارها با کشتی‌های فیلیپینی در دریای چین جنوبی درگیر شده‌اند، اعلام کرده که ایالات متحده نباید حاکمیت چین را تضعیف کند و از «اقدامات نقض‌کننده» فیلیپین حمایت کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟