دنمارک اظهارات پوتین در مورد استقرار موشک‌های میان‌برد امریکا را رد کرد

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 186040

به‌دنبال اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مبنی بر استقرار موشک‌های میان‌برد امریکا در دنمارک، وزارت دفاع این کشور آن را رد کرده است.

این وزارت روز شنبه، ۲۹ جون، در بیانیه‌ای اعلام کرده که دفاع در برابر تهاجم روسیه بر کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، جز مسوولیت‌های کلیدی ناتو است.

در این بیانیه آمده است: «رزمایش‌های نظامی بخش مهمی از این بازدارنده‌گی است. هیچ موشک میان‌بردی در دنمارک مستقر نشده است.»

براساس گزارش خبرگزاری اناتولی، پیشتر پوتین در نشستی با اعضای شورای امنیت ملی روسیه گفته بود که امریکا موشک‌های میان‌برد در دنمارک مستقر کرده است.

وی افزوده است: «امروز امریکا نه تنها این موشک‌ها را تولید می‌کند، بلکه آن را به اروپا فرستاده و اخیراً آن‌ها را در دنمارک مستقر کرده است. همچنان گفته می‌شود که این موشک‌ها به فیلیپین نیز فرستاده شده است.»

وی هشدار داده است که اگر دستگاه‌های موشکی امریکا در هر منطقه‌ای از دنمارک مستقر شود، روسیه تعلیق یک‌جانبه خود را برای استقرار این موشک‌ها لغو خواهد کرد.

گفتنی است که بر بنیاد پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد (INF) که در سال ۱۹۸۸ میان رونالد ریگان و میخاییل گورباچف، روسای جمهور وقت امریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق امضا شده بود، تولید، خرید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای زمینی و سلاح‌های متعارف (غیرکشتار جمعی) با برد ۵۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر ممنوع شده است.

امریکا در سال ۲۰۱۹ پس از متهم کردن روسیه به نقض این پیمان از آن خارج شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟