دبیر کل سازمان ملل: از تبدیل شدن افغانستان به مرکز تروریزم جلوگیری شود

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 186386

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که این سازمان آماده همکاری با سازمان همکاری شانگهای در زمینه مبارزه با تروریزم است. او طی سخنانش در نشست سران سازمان شانگهای گفت که برای کشورها مهم است که از تبدیل شدن افغانستان به مرکز تروریزم جلوگیری کنند.

آقای گوترش روز پنج‌شنبه، ۱۴ سرطان در روز پایانی نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه خواهان تامین صلح و ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان شد که به حقوق بشر احترام بگذارد.

او با اعلام آمادگی سازمان ملل برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریزم با سازمان همکاری شانگهای گفت: «برای کشورها مهم است که از شکل‌گیری افغانستان به محل تروریسم جلوگیری کنند».

دبیر کل سازمان ملل گفت که در سودان، از جمهوری دموکراتیک کانگو تا سومالی و از میانمار تا هائیتی و افغانستان به صلح نیاز است. او همچنین با اشاره به مسایل اوکراین و فلسطین گفت: «ما به صلح در سراسر خاورمیانه نیاز داریم که با آتش‌بس فوری در غزه آغاز می‌شود. ما به صلح در اوکراین بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی نیاز داریم».

آنتونیو گوترش خطاب به سران کشورها افزود که هدف باید صلح باشد که شرط لازم برای آن توسعه پایدار و احترام به حقوق بشر است.

رسانه‌های روسی به نقل از آقای گوترش گزارش دادند که سازمان همکاری شانگهای پتانسیل لازم برای دستیابی به صلح مورد نیاز در مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه، اوکراین، آفریقا و افغانستان را دارد.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای از روز چهارشنبه برای دو روز در آستانه، پایتخت قزاقستان با شعار «تقویت گفت‌وگوهای چند جانبه – تلاش برای صلح و توسعه پایدار» آغاز به کار کرد.

سران و نمایندگان کشورهای روسیه، قزاقستان، هند، ایران، چین، قرغیزستان، پاکستان، تاجیکستان، اوزبیکستان، بلاروس، مغولستان، آذربایجان، قطر، امارات متحده عربی، ترکیه و ترکمنستان در این نشست حضور داشتند.

بر اساس اعلامیه پایان این نشست، کشورهای سازمان همکاری شانگهای آماده اتخاذ تدابیری برای از بین بردن شرایط مساعد تروریزم و ​​افراط‌گرایی هستند.

در این اعلامیه همچنین بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه اقوام و جهت‌های سیاسی این کشور تاکید شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟