خلیلزاد: علمای جهان اسلام به طالبان درس دین بدهند

  • انتشار: ۲۲ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 193952

زلمی خلیلزاد؛ نماینده پیشین امریکا برای افغانستان خواهان آموزش دینی طالبان شده و گفته که احکام این گروه برخلاف دین اسلام است و علمای مسلمان باید به «برادران خود» درس دین بدهند.

زلمی خلیلزاد؛ نماینده پیشین امریکا برای افغانستان امروز پنج‌شنبه، ۲۲ سنبله به رسانه‌ الشرق الاوسط گفت که علمای جهان اسلام مسئولیت دارند «برادران» طالب خود را آموزش دهند که دین چیست.

او همچنین گفت: «حتی بدون اینکه عالم دین باشم، می‌دانم که یکی از اصول اساسی اسلام این است که در دین اجبار نباشد.»

این در حالی است که سختگیری‌های طالبان علیه مردم به خصوص زنان هر روز بیش‌تر از قبل می‌شود.

قانون اخیر طالبان که با واکنش‌های زیاد نیز مواجه شد، محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه زنان و دختران وضع کرده و حتی صدای آن‌ها را «عورت» دانسته است.

در قانون موسوم به «قانون امر به معروف و نهی از منکر» طالبان برای کسانی‌ که مرتکب اعمال «منکر» شوند، مجازات‌ در نظر گرفته شده است.

خلیلزاد درباره این قانون گفت: «امیدوارم ادامه پیدا نکند، اما متاسفانه نمی‌توان مطمئن بود.»

او افزوده که طالبان می‌خواهند مردم دیندارتر باشند، اما اقدامات این گروه، نتیجه معکوس دارد و فقط باعث ایجاد خشم می‌شود.

آقای خلیلزاد که از او به عنوان معمار توافقنامه دوحه بین امریکا و طالبان یاد می‌شود، با اشاره به قانون امر به معروف طالبان پرسید: در کجا گفته شده که زنان باید آرام صحبت کنند؟ در ملاء عام نخندند یا دقیقا چه کسی مشخص می‌کند که زنان چه لباسی بپوشند؟

به گفته خلیلزاد، در شرایط جاری افغانستان، علمای اسلام در افغانستان و جاهای دیگر مسئولیت مهمی بر عهده دارند؛ «آن‌ها باید برادران طالبان خود را آموزش دهند و به آن‌ها کمک کنند تا بفهمند واقعا دین‌شان چیست.»

به گفته او، این رویکرد علمای جهان اسلام می‌تواند بسیار سازنده باشد.

خلیلزاد در بخشی از این گفتگو، خواستار همکاری افغانستانی ها با آن دسته از مقام‌های گروه طالبان شد که به گفته او، دیدگاه بهتری دارند.

آقای خلیلزاد همچنین گفت که این دسته از طالبان، باید برای تحکیم باورهای‌شان قدم بردارند.

خلیلزاد درباره خروج امریکا از افغانستان و روی کار آمدن طالبان گفت: جنبه مثبت این است که تعداد کمتری از افغانستانی ها جان خود را از دست می‌دهند و سربازان امریکایی که مجروح یا کشته می‌شدند، از میدان جنگ حذف شدند.

او با استناد به گفته‌های دیوید کوهن، معاون سیا افزود: «خوب است که افغانستان، آنطور که بسیاری از آن می ترسند – به پناهگاه امن داعش و القاعده تبدیل نشده است.»

در همین حال خلیلزاد گفت: رفتار [طالبان] با زنان، تحمیل تفسیر واپس‌گرایانه از اسلام و نبود یک راهبرد بلندمدت برای گذار از حکومت موقت به حکومتی که نماینده اکثریت باشد، مایه تاسف است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟