حمایت کرزی از قطعنامه جرگه پشتون‌های پاکستان؛ طالبان: توطئه آی‌اس‌آی است

  • انتشار: ۲۳ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 198144

حامد کرزی؛ رییس‌ جمهور پیشین کشور حمایت خود از قطعنامه جرگه پشتون‌های پاکستان را اعلام کرده و گفته که حضور زنان در جرگه پشتون‌ها در خیبرپختونخوا نشان‌دهنده خواست مردم منطقه برای زندگی امن و متمدنانه است. طالبان اما این جرگه را «توطئه اجیران آی‌اس‌آی» خوانده‌اند.

حامد کرزی؛ رییس‌ جمهور پیشین کشور امروز دوشنبه، ۲۳ میزان اعلام کرد که حضور زنان در جرگه پشتون‌ها در خیبرپختونخوا نشان‌دهنده خواست مردم منطقه برای زندگی امن و متمدنانه است.

او همچنین از این جرگه به‌دلیل حمایت از بازگشایی مکتب‌ها به‌روی دختران در افغانستان ستایش کرد.

جلسات سه‌روزه جرگه قومی پشتون‌های پاکستان روز گذشته با صدور قطعنامه‌ای به پایان رسید.

این جرگه از ارتش پاکستان و شبه‌نظامیان مخالف آن خواست تا مناطق پشتون‌نشین را ترک کنند.

کرزی حمایت خود را از قطعنامه جرگه پشتون‌های پاکستان اعلام کرده و برگزاری جرگه قومی پشتون‌ها را «سنت تاریخی و ارزشمند» و «روشی مؤثر برای حل مشکلات مردم» دانست.

او گفت: «حضور گسترده زنان در جرگه خیبر و تأکید همگان بر اهمیت آموزش، نشان‌دهنده این است که مردم منطقه خواهان زندگی امن و متمدن هستند.»

منظور پشتین؛ رهبر جنبش حفاظت از پشتون‌ها، در نشست پایانی این جرگه از شرکت‌کنندگان خواست که از بازگشایی نهادهای آموزشی به‌روی دختران و زنان در افغانستان حمایت کنند.

حامد کرزی با تاکید بر آموزش دختران در افغانستان، از این اظهارات منظور پشتین قدردانی کرد.

از سوی دیگر، حنیف اتمر؛ وزیر خارجه پیشین افغانستان نیز گفته است که جرگه پشتون‌های خیبرپختونخوا باید آغازگر یک فرایند تاریخی برای اتحاد مردم در راستای استقلال و عدالت باشد.

آقای اتمر در ایکس گفته که شرکت‌کنندگان جرگه قومی پشتون‌ها خواسته‌های واقعی مردم را با دقت و امانت‌داری مطرح کرده‌اند.

او افزود: «حکومت پاکستان و حاکمیت طالبان در افغانستان باید با مسئولیت‌پذیری رفتار کنند. ظلم و محرومیت بر مردم در دوطرف خط فرضی دیورند دیگر قابل تحمل نیست و این چاقو به استخوان‌های آن‌ها رسیده است.»

در همین حال، سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان جرگه پشتون‌های پاکستان را کار «قراردادی‌ها و اجیران آی‌اس‌آی» و «توطئه» این سازمان خوانده و بدون نام بردن از کسی، گفت این افراد از «مجبوریت‌های قوم پشتون» سوءاستفاده می‌کنند.

او گفته که این افراد، در جرگه‌ها، مجالس و تظاهرات حضور می‌یابند و «ماموریتی که به آن‌ها سپرده شده را اجرا می‌کنند.»

این مقام طالبان افزوده است این افراد در ازای عملی کردن «آجندای آی‌اس‌آی»، به «عیاشی، امکانات و عنوان‌های قهرمانی کاذب» دست می‌یابند.

سیف خیبر گفته است که «فریب مردم با سخنان بی‌مورد و انتقادهای بی‌اساس در عوض اقدام عملی»، کاری است که عوامل آی‌اس‌آی انجام می‌دهند.

آقای خیبر اولین مقام رسمی طالبان است که چنین اتهاماتی را علیه جرگه قومی پشتون‌های پاکستان مطرح می‌کند.

برگزارکنندگان جرگه پشتون‌های پاکستان تاکنون به این اظهارات واکنش نشان نداده‌اند.

اظهارات تند این مقام طالبان پس از آن منتشر شد که شرکت‌کنندگان جرگه پشتون‌ها در خیبر از حق آموزش دختران و زنان افغانستان و تشکیل حکومت همه‌شمول در این کشور حمایت کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟