حمایت سازمان ملل از عدم مشارکت زنان افغانستان در نشست سوم دوحه

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185450

پس از نگرانی نهادهای حقوق بشری از عدم حضور زنان افغانستان در نشست سوم دوحه، رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد از حذف زنان در این نشست حمایت کرده است.

اوتونبایوا روز جمعه ۱ سرطان، به خبرنگاران گفته است که بدون حضور زنان افغانستان مطالبات آن‌ها از سوی نماینده‌گان ویژه ۲۲ کشور برای افغانستان در این نشست با طالبان مطرح خواهد شد.

براساس گزارش اسوشیتدپرس، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان تاکید کرده که هیچ‌کسی شرایطی را در مورد نشست سوم دوحه بر این سازمان تحمیل نکرده است.

پیشتر طالبان گفته بودند که یکی از شرایط آن‌ها برای اشتراک در این نشست عدم حضور نماینده‌گان زنان افغانستان است.

نماینده دبیر کل سازمان ملل افزوده است: «هیچ زن افغانستانی در آن حضور نخواهد داشت. رزماری دی کارلو، معاون سیاسی سازمان ملل ریاست این نشست را بر عهده خواهد داشت. ۲۲ نماینده ویژه در امور افغانستان که زن هستند نیز در آن‌جا [نشست سوم دوحه] حضور خواهند داشت.»

گفتنی است که عدم حضور زنان افغانستان در نشست سوم دوحه با انتقاد شدید نهادهای حقوق بشری روبه‌رو شده است.

پیش از این تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر گفته بود که به‌رغم سرکوب شدید زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان، سازمان ملل در نظر دارد تا نشستی را بدون این‌که حقوق زنان در دستور کار باشد، برگزار می‌کند.

اگنس کالامارد، دبیر کل عفو بین‌الملل نیز گفته است که اگر به بحران حقوق بشر در افغانستان به اندازه کافی رسیده‌گی نشود و زنان مدافع حقوق بشر و سایر ذینفعان از جامعه مدنی افغانستان مشارکت نکنند، اعتبار این نشست از بین خواهد رفت.

با این حال، اوتونبایوا ابراز امیدواری کرده است که هیأتی از طالبان به ریاست امیرخان متقی، وزیر امور خارجه این گروه در نشست آینده دوحه شرکت کند.

قرار است نشست سوم دوحه به میزبانی سازمان ملل و با حضور نماینده‌گان ویژه کشورها برای افغانستان از ۳۰ جون تا ۱ جولای برگزار شود.

این در حالی است که پیشتر نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل عدم حضور زنان و فقدان گفت‌وگو در مورد حقوق بشر در نشست سوم دوحه را ناامید کننده خوانده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟